torsdag 5 juni 2008

Växthuset

Nu är det färdigplanterat i växthuset! Eller nästan åtminstone, jag tänkte så lite rucola också... Men i allafall, mycket är på plats, och jag påbörjar lite fotodokumentation för att kunna se hur det växer!

Växthuset är inte stort, kanske 5 kvm. Det finns en jordbädd på varje sida, och lite yta längst in för krukor, samt en hylla på väggen.

I bädden till höger, närmast dörren, växer en vinranka. Den ville jag inte ha egentligen, men en anhörig till grannen - tillika självutnämnd växthusexpert - gav den till mig trots mina milda protester. Jag tycker nämligen att växthuset är alldeles för litet för att få plats med en vinranka, och dessutom vill jag hellre ha utrymmet till något annat. Men vinrankeskrället är väldigt livskraftigt, och vem vet, jag kanske börjar uppskatta den när det blir druvor någon gång.


I bädden till vänster har jag två slanggurk-plantor.


I högra bädden har jag, förutom vinrankan, paprikaplantor som just nu är ganska pyttiga, samt tagetes.


På hyllan längst bak står två chiliplantor, 'Hot Portugal' och 'Ancho Mulato'.



Tomatplantor och ...


... basilika i krukor på golvet.


Sådär, lite pinnar, snören, vatten och gödning, så ska det nog kunna bli en smaklig sommar!

Inga kommentarer: