tisdag 22 juli 2008

Zucchinitips


Som motvikt till den senaste tidens recept på bakverk, paj, marmelad etc, tänkte jag idag skapa och publicera ett matrecept. Så bidde det inte riktigt... Jag lagade köttfärsjärpar med fänkålsfrö, apelsin och riven zucchini, och det blev jättegott, men metoden måste finslipas en aning. Eller receptet. Jag hade rätt mycket köttfärs, så jag gjorde järparna i ugnen för att det skulle gå fortare, men jag tänkte inte på att det hade varit lämpligt med något vätskebindande i smeten, typ potatismjöl. Järparna stod bokstavligen och badade på plåten när de var klara, och inte hade de fått någon snygg stekyta heller. Så jag fick helt enkelt hälla av vätskan och steka på dem litegrann i smör i stekpannan innan serveringen. Då blev de snyggare. Och smaken var helt OK. Förmodligen hade det funkat bättre att steka dem direkt. I allafall, utan att ha ett fullständigt recept att dela med mig av, så kan jag ändå rekommendera smakkombinationen. Apelsinen fick vara med, eftersom den låg i fruktlådan från Mossagården, och helt ärligt så är det ju inte riktigt de bästa apelsinerna som är i säsong nu. Dessutom är det ett bra sätt att göra av med en zucchini på, nu när de 2 rara plantorna i grönsakslandet producerar ett plockfärdigt exemplar var och varannan dag, och man redan är trött på att äta den skivad stekt eller grillad.

Inga kommentarer: