tisdag 9 september 2008

Rödbetssoppa


Idag har jag lagat en fantastiskt god rödbetssoppa. Receptet kommer från LisaTaffel, och jag ploppade dessutom i lite frikadeller. Soppan är kryddad med kummin och senapsfrön, smakerna finns där i bakgrunden, men tar aldrig över. Hur gott som helst!

Jag följde alltså ursprungsreceptet till punkt och pricka, förutom då frikadellerna, och att jag tog åtta små rödbetor istället för fyra stora. Frikadellerna gjorde jag av 250 g fläskfärs som jag saltade, pepprade och rullade till ett gäng småbollar. Jag kokade upp en liter vatten med 1,5 kycklingbuljongtärning, la ner bollarna, lät det koka upp igen, och koka tills bollarna flöt upp. Sedan tog jag kastrullen från värmen, och lät frikadellerna ligga i en stund till medan jag fixade med soppan (kanske 5 minuter). När det var dags att tillsätta buljongen till grönsaksfräset (jag använde ju då givetvis buljongen från frikadellkoket) så fiskade jag upp frikadellerna med en hålslev och la åt sidan, hällde buljongen i soppan, och la ner frikadellerna när några minuter återstod av koktiden för att de skulle bli varma igen. Klart!



Inga kommentarer: