söndag 7 september 2008

Toppenhelg

Ekorundan! Jag och lillkillen har andats lantluft på riktigt i helgen minsann! Igår åkte vi till två gårdar i Hörbytrakten, och idag till två gårdar åt Eslövshållet.

Lördagens första besök var hos Torbjörn på Den Gamles Gård. Han odlar grönsaker och en hel massa annat på friland och i växthus, som han vanligtvis säljer på Mårtenstorget i Lund. Han visade runt på gården och berättade om sina odlingar, och vi köpte fantastiskt fin sparrispotatis och princess-potatis. Det var extra kul att hälsa på just hos Torbjörn, eftersom han är en gammal kollega till mig.

Därefter åkte vi ett stycke norrut, till gården Vidablick, som har självplock av sockermajs. Där knatade vi in mellan majsplantorna (tigerskogen, enligt 3-åringen) och plockade 12 fina majskolvar. Det fanns också en jättefin inredningsbutik på gården som jag gärna hade stannat längre i, men 3-åringen var föga imponerad. "Här fanns det ju ingen majs" sa han och gick ut.

På kvällen lagade jag örtbakad sparrispotatis med timjan och rosmarin, och stekte manchego-fyllda köttfärsbiffar, piffade med paprikapasta. Kokta majskolvar till också förstås. Så gott!

Söndagens första gårdsbesök var hos den ekologiska mjölkgården Långaröd. Här fick 3-åringen uppleva himmelriket - han fick provsitta tre stora traktorer och en åkgräsklippare tillsammans med en av sönerna på gården. Jag tror inte att han missade att fråga om vad en endaste knapp eller spak skulle användas till! Mycket mer intressant än korna, tyckte han. Mamman däremot, som är lite yrkesskadad, fick tid för en pratstund om ammoniakförluster, med en annan av gårdens söner. Vi köpte med oss rybsolja i fina flaskor, och nyslungad honung från granngården.

Sista stället på helgens turné var Klinta Kryddor & Grönt. Vilket ställe! Gårdsbutik med jättefina grönsaker och mycket annat, och en fin inredningsbutik också. Kolla hemsidan, de har nätbutik! Dessutom café, där man kunde sitta och fika i ett stort växthus med kiwilianer slingrande i taket. Supermysigt! Man fick åka gården runt på flaket till en minitraktor, det var populärt hos lillkillen kan jag lova. Vi köpte en fantastisk rotselleri - jag gillar egentligen inte rotselleri något vidare, men den här var så himla snygg, med blasten kvar. Eller jo, det är gott i långkokta köttgrytor, jag får väl laga en sådan när jag har beundrat den färdigt. Vi köpte också vaxbönor och brytbönor, och rödlök och en stor purjolök. Bönorna har vi ätit ikväll, det är så himla gott!

En riktig toppenhelg helt enkelt. Och just ja, huset är sålt!

2 kommentarer:

krusmynta sa...

Va? Grattis!!!!!

När flyttar ni?

Kram

Annica sa...

Tack! Vi flyttar på höstlovet, v. 44. Kram!