onsdag 3 december 2008

Soppa för en snorig dag

Idag har jag gjort någon form av försök att jobba hemma. Det kändes inte kul att åka till jobbet, toksnorig som jag är. Ganska snart insåg jag att det inte skulle funka så bra att jobba hemma heller, snorigheten visade sig ha en drastiskt nedsättande effekt på min förmåga till logiskt tänkande.

Laga mat orkade jag däremot! Dagens recept är alltså en len och krämig soppa, perfekt anpassad till en förkyld "hemarbetande" mamma. Själva soppan är väldigt mild och god, och piffet på toppen blir pricken över i:et. De rökta musslorna råkade jag ha hemma, och passade fantastiskt bra till, annars skulle kallrökt lax i strimlor också vara toppen.

Gräddig fänkålssoppa med parmesan och rökta musslor
2 port

1 stånd fänkål
1 gul lök
1 hel solovitlök, eller ett par klyftor vanlig
1/2 msk smör
1/2 msk olivolja
3 dl vatten
1/2 hönsbuljongtärning
1 lagerblad
1-2 dl vispgrädde
salt och vitpeppar
1 dl riven parmesanost
1 burk rökta musslor (jag använde Abbas)

Ansa fänkålen, skär bort rotstocken, och skär i mindre bitar. Spara eventuell "dillvippa" till garnering. Skala och hacka lök och vitlök. Fräs alltihop i smör och olivolja en stund, tills bitarna blir mjuka utan att ta för mycket färg. Tillsätt sedan vatten, buljongtärning och lagerblad, och låt koka under lock i 20 minuter. Stavmixa, och tillsätt grädde. Låt koka upp igen, och smaka av med salt och peppar. Häll upp i skålar, och tillsätt en driva parmesan, de rökta musslorna, och piffa med en fänkålsvippa. Klart!


(Om skålen är djup får man vara snabb med kameran, innan musslorna dyker!)

3 kommentarer:

Anonym sa...

Ser smaskigt ut. Sköt om dig så att du orkar! Jag funderar på att emigrera till någon trevlig söderhavsö. Det här vädret gör mig helt galen.
Kramis

Annica sa...

Eller hur?! 3-åringen satte huvet på spiken igår när vi gick från dagis till bilen i snöslask och motvind: "Det är mycket väder idag, mamma."

Anonym sa...

Väldigt mycket väder...
Etta