onsdag 21 oktober 2009

Nostalgimat

Häromveckan hade en kollega med sig kålpudding i lunchlådan, och då mindes jag ju liksom hur gott det var och undrade varför jag inte hade lagat det på så länge. Eller hade jag lagat det alls? Jag vet faktiskt inte, kanske är det bara mammas kålpudding som ger mig så positiva minnen? I allafall, kålpudding skulle jag ju förstås laga, men någonstans visste jag att det skulle vara kokt ris i, och det tillåter inte mitt GI-medvetande. I Vår Kokbok hittade jag ett recept som innehöll risgrynsgröt, och högre GI finns väl inte.. Istället blötlade jag och kokade hel dinkel, och ökade på vätskan för att få en lös smet. Enligt Vår Kokbok skulle det vara örtkryddor i, men jag ville ha kryddpeppar istället. Hur helst, det blev en jättebra kålpudding och barnen gillade den också (minus kålen..)



Kålpudding GI-style
ca 10 port

1 dl hel dinkel
1,5 kg vitkål
2 liter vatten + 2 tsk salt
2 msk sirap
1,5 msk mörk soja
800 g fläskfärs
2 tsk salt
3 ägg
1,5 tsk kryddpeppar
några drag med vitpepparkvarnen
3 dl mjölk
2 dl creme fraiche

Koka dinkeln. Beroende på vilket märke du använder ska den eventuellt blötläggas först (t ex Saltå Kvarn). Friggs har en sort som man bara kokar direkt. Koktiden är också väldigt olika, läs på förpackningen. Kolla i god tid, kan vara bra att veta om man ska börja redan dagen innan. En genväg som förmodligen funkar hur bra som helst är att använda Zetas kokta matvete på burk, ta 2-3 dl.

Skär kålen i små bitar. Koka upp vatten och salt, lägg i kålen och låt den koka 5 min. Häll av vattnet. Blanda den varma kålen med sirap och soja.

Blanda färsen först med salt och sedan med dinkel, ägg, kryddor, mjölk och creme fraiche. Smeten ska bli ganska lös.

Bred ut hälften av kålen i en stor ugnsform, lägg på färsen i ett jämnt lager och därefter resten av kålen. Sätt in formen mitt i ugnen i 250 grader, och sänk värmen direkt till 200 grader. Grädda ca 1 timme. Servera med lingonsylt, och potatis om du vill.

Inga kommentarer: