torsdag 27 november 2008

Lite asien-inspirerat

Det här är ett superbra sätt att använda den billiga fläskkarrén på, väl värt att prova om man hittills har tyckt att det är en tråkig och flottig styckningsdel som man bara får sitta och skära bort fett från. Först kokar jag köttet, sedan strimlar jag det och steker upp igen. Kryddningen kan man förstås variera, men sojan och honungen gör att det blir jättegott och ser väldigt aptitligt ut. Idag tillsatte jag även vitlök, ingefära och en liten ledsen squash som jag hade kvar från förra veckans Mossagårds-leverans.


Sojastekt fläskkarré
3-4 port

500 g fläskkarré (hel bit)
rapsolja till stekning
(1 liten squash)
1 vitlöksklyfta
2 msk valfri soja (idag använde jag ljus japansk)
1 tsk honung
en rejäl gubbatumme färsk ingefära
salt och vitpeppar

Lägg köttbiten i kallt vatten. Låt koka upp och skumma ordentligt. Koka i 30 minuter, och låt sedan rinna av. Skiva köttet tunt, och dela skivorna i mindre bitar. Stek köttet (och tunt skivad squash) på ganska hög värme, när det börjar brynas tillsätt hackad vitlök, soja och honung. Riv ingefäran (med skal och allt) på fina sidan av rivjärnet, och krama ur saften över köttet. Stek vidare några minuter tills det blir snygg stekyta och vätskan har kokat in.


Här har jag serverat med juice- och vinägerbräserade kålrotstärningar, gott, men receptet behöver finslipas innan det hamnar på bloggen. Den vita klicken ovanpå är riven rättika blandad med creme fraiche - ett supergott och friskt tillbehör som passar jättebra till köttet. Inspirationen till den fick jag i det här receptet hos Mimmi.

Inga kommentarer: