söndag 16 november 2008

Steken som blev en chili

Efter flytten har vi nära till en Citygross-butik. Det känns uppfriskande för mig, som inte riktigt gillar de stora kedjornas dominans av egna varumärken. De tar död på konkurrensen, och invaggar en i en falsk tro på att det är kunden som tjänar på konceptet. Nu är väl inte Citygross helt fritt från EVM heller, men de är inte i närheten av Ica och Coop. Dessutom har de ett jättebra utbud av kött, massor av svenskt och olika styckningsdelar, styckat i butiken. Mindre bra är att de säljer Arlas mjölkprodukter, fastän vi befinner oss i Skåne. Jag försöker konsumera hyfsat miljövänligt, så jag köper hellre mjölk som inte har åkt över halva landet. De säljer Skånemejeriers ekologiska mjölk, så den köper jag. En riktigt glad överraskning är att de säljer Mutti-tomater. Det gör att jag äntligen kan känna mig som en riktig matbloggare, alla riktiga matbloggare använder nämligen Mutti-tomater ;-)! Och, what can I say, de är bra.

Idag hade jag tänkt laga en klassisk söndagsstek, men hittade inte riktigt inspirationen. Istället gick jag och tänkte på chili - och dagens middag blev en lyckad kompromiss. Ancho-chilin ger tydlig karaktär åt såsen, och kvaliteten på tomaterna gör att ingredienslistan kan hållas kort utan att smakintensiteten försämras. Barnen var hungriga och åt som små hästar (ponnyer?), då blir mamman extra glad!


Chilistek
6 portioner

1,2 kg fransyska av nöt
salt och svartpeppar
smör till stekning
1,5 gul lök
3 vitlöksklyftor
1 burk hela Mutti-tomater
1 msk mörk oxfond
1 torkad ancho
1 burk kidneybönor

Salta och peppra steken. Bryn den runtom i smör i en stekgryta. Skala och klyfta löken, och lägg i grytan, tillsammans med skalade vitlöksklyftor, tomater, oxfond och ancho, riven i mindre bitar. Låt koka på svag värme under lock i 2-2,5 timme, vänd köttet ett par gånger under koktiden. Tag sedan upp köttet och mixa såsen, enklast med stavmixer direkt i grytan. Låt köttet vila en stund medan såsen får koka ihop på medelstark värme utan lock i ca 20 minuter, för att koncentrera smakerna något. Skölj kidneybönorna, och tillsätt dem mot slutet så att de också blir varma. Skiva köttet och lägg ner i såsen. Servera med rött råris och en klick gräddfil.

6 kommentarer:

gabbiz sa...

Kise ser också lite sugen ut.

Anonym sa...

Jag vill ju inte förstöra för dig, men Skånemejeriers ekologiska mjölk kommer tyvärr till stora delar från Gävletrakten då det inte finns tillräckligt många ekologiska mjölkbönder i Skåne. Så den har tyvärr färdats rätt många mil längs E4:an.

Annica sa...

gabbiz: Medan jag tog bilden hade jag en ännu sugnare kise slingrandes om benen, det höll på att bli en rätt snygg vurpa med kamera och allt...

roger: Är det sant, skit också! Fast sedan är det väl också så att transporterna står för en mindre del av en produkts miljöbelastning än själva primärproduktionen gör. Men lite lurad känner jag mig allt. Kul att se dig här förresten (om du är den Roger jag tror. Annars också, förstås.)

Anonym sa...

Annica: Det har bekräftats av Skånemejerier. Se http://sydsvenskan.se/sverige/article366763/Skanemejeriers-ekologiska-mjolk-aker-attio-mil.html

Det är kul att vara här. :-) Jag brukar titta in. Och nu den senaste tiden har det varit mer frekvent än tidigare då jag har varit spänd på att få se bilder på nya huset. Jag är nog den Roger du tror att jag är. :-)

Anonym sa...

Tror minsann Roger är sugen på att komma och smaka något som inte är ekologiskt men som har transporterats från Skottland och eller Danmark...

Anonym sa...

Gubben: Om det kommer från Skottland eller Danmark är det inte så noga om det är ekologiskt eller inte :-). Visst är jag och familjen sugna på att se hur ni har det nu när ni flyttat till ert nya hus.