söndag 24 augusti 2008

Bakis, men mätt

Jag är bakis idag. Huvva. Var på en väldigt trevlig kräftskiva igår och snapsade hejvilt med glada bordskamrater, sjöng roliga visor och åt hejdlöst god kantarellpaj. Idag har jag däremot inte gjort så mycket mer än att ligga i soffan och läsa, och att laga lite mat då och då. Men väldigt god mat!

Butternut-squash hittar man i affären nu, den är god. Skala, kärna ur och skär i grova bitar, och baka i ugn, 175 grader ca 30 minuter tills bitarna är mjuka. Lite olivolja, flingsalt och spiskummin kan man ha på också, innan man skickar in dem i ugnen, inte dumt alls.

Sedan har jag stekt makrill, det är en väldigt trevlig firre. Jag penslade med ägg och vände runt filéerna i finhackade cashewnötter innan stekning, funkade bra. Mycket bättre GI-värde än ströbröd.

Slutligen, ett toknyttigt såstips. Tina fryst hackad spenat, (i mikron på defrost), lägg i en sil och låt det mesta av vätskan rinna av. Blanda med lite turkisk yoghurt, majonäs, dill, citronsaft, salt och vitpeppar.

För övrigt anser jag att jag bör skärpa till mig och ta fram kameran i större utsträckning när jag lagar mat. En riktig matblogg har bilder. Och butternut-squashen är ju löjligt fotogenisk. Bättring utlovas.

2 kommentarer:

Lilla B sa...

Den där turkiska yoghurten är bra till mycket. Jag tar förutom majonnäs även citronolivolja i den och rör ihop. Det blir en jättegod bas för många kalla såser.
Får man nyfiket men intresserat fråga vad du doktorerar i för ämne?

Annica sa...

Och inte nog med det, man kan använda den tomma burken att plocka sniglar i ;-)

Jag doktorerade i april, avhandlingens titel är "Weaning of pigs. Effects of lectin exposure and weaning strategies on feeding behaviour, performance and health." Avvänjning av grisar alltså.