tisdag 26 augusti 2008

Smarrig paj

Idag har vi haft något av en skördefest till middag. Hemodlad broccoli, rödbetor, sallad och morötter, och en röra på getost, matlagningsgrädde och timjan, den senare från krukan här utanför. Korv också, men den hade ingen framstående roll i måltiden. Om den som bestämmer sig för att köpa vårt hus har bråttom med tillträdesdatum, så kan det nog råka ingå ett par rödbetor i köpet. På tal om det, förresten, huset skulle enligt mäklaren komma ut på Hemnet ikväll, men än är det inte där. Imorgon, får man anta.

Jag skulle gå på ett styrelsemöte ikväll, och bakade en kaka för att liksom uppväga det faktum att jag flyttar och måste lämna min post. Men mötet blev flyttat, så här står jag med min kaka. Maken är nöjd, dock ;-)!

Det här är ett mellanting mellan kaka och paj. Glass till hade inte varit fel alls, men den funkar som kaka till kaffet också. Jag älskar krusbär, men vilken sylt som helst går förstås bra, om den är av den fastare typen. Receptet var ursprungligen fördubblat, och räcker då till en långpanna. Sedan har jag vinklat till det lite med dinkel, muscovado och pumpafrön. Förstås ;-)!


Krusbärssylt-kak-paj

150 g smör
1 ägg
4,5 dl fullkornsdinkel (eller dinkelsikt)
1,5 dl ljust muscovadosocker
2 tsk bakpulver
2 dl krusbärssylt
1/2 dl pumpafrön
1 1/2 dl havregryn
1 dl ljust muscovadosocker
1 tsk vaniljsocker
50 g smör
smör och ströbröd till formen

Rör smöret smidigt (jag mikrar det någon minut på låglåg temp, annars blir det för jobbigt), och rör sedan ner ägget. Blanda mjöl, socker och bakpulver, och rör sedan ner i äggsmeten. Smör och bröa en rund form med löstagbar kant, och tryck sedan ut degen i botten. Ha lite mjöl på händerna om degen är kladdig. Bred ut sylten ovanpå smeten. Hacka pumpafröna lite i mixer, och blanda sedan med havregryn, socker och vaniljsocker. Smält smöret, och blanda med havregrynblandningen. Strö sedan över havre-smör-smulet över sylten. Grädda i 200 grader, på nedersta falsen i ugnen, i 20-25 minuter.

2 kommentarer:

krusmynta sa...

Hemnet verkar ha pajat ihop totalt :( Högst tillfälligt får man hoppas! Jag ska hålla alla tummar och tår att ni får huset sålt snabbt, lätt och dyrt.

Kram

Anonym sa...

hur gör man krusbärssylt? Har en stor påse i frysen!
Etta