lördag 2 augusti 2008

Paj, anyone?

Krusbär är verkligen ett av mina favoritbär. Och tur är väl det, eller hur man nu ska säga, för de är inte lättplockade. Långa räliga taggar har busken, och vanligtvis (som tur var inte i år) brukar jag ha sällskap av ett gäng getingar när jag ska plocka av dem. Jag fick ihop drygt ett kilo, och det mesta kokade jag sylt på (tillsammans med en vaniljstång, rekommenderas!) Resten hamnade i under ett smulpajstäcke. Min vana trogen så gör jag den lite nyttigare än "vanlig" smulpaj, men det blir lika gott för det.


Smulpaj med krusbär

1/2 l krusbär
1 msk vaniljsocker
2 msk strösocker
1 msk potatismjöl
100 g smör
1/2 dl sötmandel
1 msk pumpafrön
2 msk solroskärnor
2 msk honung
1 1/2 dl havregryn
1 dl fullkornsdinkelmjöl

Mosa sönder krusbären grovt, stavmixern är din kompis här. Häll ut bären i en pajform. Blanda vaniljsocker, strösocker och potatismjöl, och strö över bären. Smält smöret. Hacka mandel, pumpafrön och solroskärnor (stavmixern igen, i allafall om du har en sådan där minimixer att koppla till. Eller en vanlig matberedare förstås..) och rör ner i smöret, tillsammans med honung, havregryn och mjöl. Fördela smuldegen över bären, och grädda i 225 grader, 15 minuter. Låt svalna lite, och servera med en bra vaniljglass.

Inga kommentarer: