lördag 9 maj 2009

Dags för mat!

Idag har jag lagat Pulled pork, eller rättare sagt, den lagade sig själv medan vi gick på marknad i byn. Jättegott och väldigt mört, och framför allt ett toksmidigt sätt att laga till ett billigt stycke gris! Vi åt köttet i tortillabröd tillsammans med isbergssallad, majs, matyoghurt och chipotlepasta. Och just ja, nykokta kikärter som fick svalna i en citron-olivoljedressing. Yum! Hela härligheten hade gjort sig bra på bild, men det kom jag ju på just när jag tagit första tuggan, och såsen rann mellan fingrarna... inte läge att släppa wrapen och börja kladda på kameran..

Ett bättre foto-objekt var efterrätten - pannacotta med rabarberkompott. Det blev gott, men inte sådär toppenperfekt att jag lägger upp recept. Pannacottan blev lite för stabbig (för mycket gelatin, förmodligen), och kompotten nästan lite väl syrlig. Jag hade citron i den, och sedan använde jag mig av snilledraget att kombinera rabarber med rosenvatten (fick iden här). Det var en riktigt lyckad kombination, den ska jag leka vidare med.


Bilden blev bra, och tanken var god - det får duga!

3 kommentarer:

Annika sa...

Hej Annica!
Det där känner jag igen, med den stabbiga panna cottan! det råkade jag ut för den allra första gången jag skulle laga panna cotta - och det var faktiskt Tastelines fel (!), för jag följde deras recept till punkt och pricka. Jag toppade med en mer traditionell rabarberkompott, smaksatt med kanel (om jag inte minns fel), men den var inte lika vacker som din fantastiska, skära kompott.
Tänk positivt - efterrätten var supersnygg, och nästa gång blir smaken precis så perfekt som du föreställde dig den!

Annica sa...

Annika: jag borde ha använt ditt recept på pannacotta istället, minns att du skrev om den perfekta konsistensen för inte så länge sedan. Nu använde jag ett recept ur en dessertbok av Jan Hedh, men äldst vet visst inte alltid bäst ;-)!

Anonym sa...

Ingen slår Janne på fingrarna på den fronten , att ni bara vågar!
Jävla amatör!! Lär dig behärska ett recept innan du kladrar oss som skapar dem.......