onsdag 20 maj 2009

Förra lördagens middag

Okej, huggspättor i all ära, men ska hon inte uppdatera snart? Jo, det ska hon. Det har varit lite mycket nu bara. Mest jobb. Nedanstående rätt lagade jag redan förra helgen, men receptet ligger kvar i huvudet. Jag har ett utklippt recept som säkert är 15 år gammalt, och som eventuellt kan komma från ICA-kuriren, och det här är en utveckling av det. Citronen gör smaken frisk, men såsen är ändå gosigt mustig. Passar förstås finfint till pasta, om man nu inte undviker den, som jag. Bullarna gick hem hos barnen, vilket var kul, för det gör minsann inte allt som jag lagar...


Fläskfärsbollar i tomatsås med citron, vitlök och salvia
3 port, eller 2 vuxna och 2 barn

400 g fläskfärs
rivet skal av 1 citron
1 riven vitlöksklyfta
1 ägg
salt och vitpeppar
rejält med olivolja till stekning
1 burk krossade tomater, jag använde Muttis finkrossade
1/2 tomatburk vatten
1 kycklingbuljongtärning
pressad saft av 1 citron
1 msk färsk salvia, finhackad
salt och svartpeppar

till servering:
riven parmesan
pinjenötter

Blanda fläskfärsen med citronrasp, vitlök, ägg, salt och vitpeppar. Forma små bollar, det blir ca 25 st. Hetta upp olivoljan i en traktörpanna, och placera ut färsbollarna i ett lager. Vänd dem, så att de blir lätt stekta runtom, och häll sedan på tomatkross och vatten. Tillsätt buljongtärning, citronsaft och salvia. Låt puttra utan lock i 10-15 minuter (medan pastan kokar, typ). Smaka av såsen med salt och svartpeppar. Varför jag använder vitpeppar i färsen och svartpeppar i såsen? Ingen aning, det kändes rätt så bara. Servera med riven parmesan och pinjenötter.

2 kommentarer:

etta sa...

Har du lite tips på vad man kan göra av en massa spenat? sallad o stuvning har jag klarat av. Går det att göra pesto??

Annica sa...

Spenatpaj! Krydda med lite muskot. Snabblasagne på spenat (kanske stuvad, så blir det lite krämigare), kallrökt lax och färska lasagneplattor. Mat-Niklas blandade ner färsk spenat i nykokt pasta, och så fick den liksom "tillagas" av värmen från pastan - rätt fiffigt.

Pesto.. jag är tveksam, men varför inte testa om du har mycket? Jag skulle nog blanda i lite dill, tror jag.