måndag 20 april 2009

Favoritfisk i ogräsligt sällskap

Makrill är verkligen superfisken i frysdisken. Billig, fet och nyttig, och framför allt - så god! Jag saltar och pepprar den och vänder den i mjöl av något slag (graham idag), några minuter i stekpannan med en klick smör, och så var det klart.

Men vad skulle det bli för tillbehör idag då? Svaret fanns i rabatten... kirskål! Den växer och frodas på valda ställen i trädgården, och går ju faktiskt att äta. Man kan plocka de spädaste bladen (de som fortfarande är blanka), och sedan "tillaga som spenat", som det brukar stå i tipstexterna. Spenat, tänkte jag... och sedan funderade jag åt det persiska hållet, och lade till lök och gröna russin. Egentligen vet jag inte om det är såvärst persiskt, jag vet inte så mycket om det köket, men min hjärna gjorde i allafall de associationerna. Tänkt och gjort, följande kanontrevliga och enkla tillbehör skapades till fisken.


Smörstekt gul lök med kirskål och gröna russin
2 port som enda tillbehör, annars säkert 4

1 stor gul lök
rejält med smör, kanske 30 g
1/2 dl gröna russin (finns på Willys, och i invandrarbutiker)
1 liter löst packade späda kirskålsblad
flingsalt

Smält smöret i en stor stekpanna. Dela löken på längden och skär i tunna skivor. Fräs löken långsamt på svag till medelstark värme, tills den mjuknar och blir gyllene. Räkna med att det tar minst 15 minuter. Låt russinen steka med efter kanske 10 minuter, och kör i kirskålen när löken känns klar. När kirskålen har slaknat, tag pannan från värmen och servera. Strö över flingsalt vid serveringen.

3 kommentarer:

Etta sa...

Makrill fanns inte i fiskdisken här, tyvärr. Men god strömming!
Här börjar äntligen bli rejäl vår, trots minusgrader på nätterna. Elsa har odlat i sitt växthus och det har kommit alltmöjligt. ärtor, rädisor och annat snabbt. Hon klagade imorse på att hennes kläder krymper över natten, men vems gör inte det ;)
Ha det,
Kramis

Annica sa...

Vad härligt att ni börjar få vår! Jag förstår att Elsa har problem med kläderna, men dina borde väl sluta krympa snart ;-)?

Viktoria Schiöler sa...

Trevligt med kirskålsinspiration!