tisdag 28 april 2009

"Jag äääär den glaaade baaagar'n..."

Idag har det inte blivit något ogräsrensande, idag har jag nämligen bagarstuga här i köket! Surdegsbröd är ju inget man snor ihop på en kafferast, de kräver långa jäsningstider. Därför har jag mest bakat på helgerna, men nu har jag börjat experimentera lite med att blanda deg på morgonen och baka ut bröden efter jobbet. Min grundtanke med surdegen är att jag ska spara halva och baka på halva, varje helg. Ska man inte baka utan bara mata den, så ska man alltså slänga bort hälften, men det har jag lite svårt för, och istället har jag liksom dubbelmatat när jag inte haft tid att baka. Därför hade jag alltså nu en hel del surdeg i kylen. Och i helgen är jag inte hemma. Då får det bli bak mitt i veckan, och dessutom får en klick följa med till syrran i helgen!

Jag väcker surdegen på kvällen före bakdagen, och lägger hela korn i blöt, om jag ska ha sådana i degen. (Det vill jag oftast, eftersom det är både gott och GI-korrekt.)

Imorse satte jag igång en deg som i stora drag liknar Pain de Martins "Utan särskilda krusiduller", fast med lite mer frön och korn, och dessutom fuskade jag och hade i lite jäst för säkerhets skull. Degen fick jäsa i rumstemperatur, och sedan har jag bakat ut två limpor ikväll. De ser väldigt goda ut, och ska förstås bli frukost imorgon. Förmodligen kan jag inte låta bli att provsmaka dem ikväll... Smakar de så bra som jag tror så blir det bild och recept imorgon.

Ikväll har jag förberett för att baka Rebeccas halvljusa surdegsbröd med tranbär och valnötter imorgon. Surdegen är matad och står på uppvakning, dinkel och tranbär ligger i blöt, och mjöl och valnötter är uppvägda.

Nu börjar det dra ihop sig för DHW, och jag ska gå och hälla upp en whiskey till rare maken som har ont i halsen. Snällt, eller hur? (Jaja, det är väl jag som är lite sugen på whiskey då..)

Edit 1: Whiskeyn var slut. Rare maken blandade istället grogg på Koskenkorva Peach och apelsinjuice. Crazy Tuesday ;-)

Edit 2: Brödet blev hur bra som helst!

Inga kommentarer: