fredag 3 april 2009

Vittvinåräkor

Idag blev det improviserad middag igen. En titt i frysen imorse ledde inte till några snilleblixtar, men en påse skalade räkor hittade jag. De skapar man inga kulinariska storverk med, men man gör barnen glada, åtminstone mina. Och nog finns det roligare saker att göra en fredagkväll än att bråka om mat med barnen... Fram med säkra kort alltså - räkor och spagetti. Själv var jag sugen på fårost, och för att såsa till det hela improviserade jag ihop en liten tomatsås som gick från katastrof till intressant med hjälp av en nypa svart pulver. Recept nedan.

Räkorna och fårosten passade väl egentligen inte ihop varken med varandra eller med såsen, men såsen i sig blev en riktig aha-upplevelse tillsammans med rucolan och gurkan (som inte finns med på bilden). Så kan det gå!


Tomatsås med vitt vin och vanilj
2-3 port

1/2 tetra passerade tomater (jag använde Mutti)
1 dl vitt vin
1 dl vispgrädde
1 msk råsocker
1/2 tsk salt
svartpeppar
1 krm vaniljpulver
(2 msk hackad dill)

Häll tomater och vin i en kastrull, låt koka ihop en stund. Tillsätt grädde och koka ihop ett par minuter till. (Här smakade jag av, och det var ingen trevlig upplevelse. Det smakade surt av vinet. Socker, tänkte jag.) Tillsätt råsocker, salt och peppar. (Nu smakade det bättre, men det saknades något. Jag kom då att tänka på vaniljpulvret, som Rebecca har använt till såväl bröd som tomatsoppa, och som hemmafru-Lotta har haft i potatisgryta och nu senast i sin randiga morotssoppa.) Tillsätt vaniljpulvret, och smaka av. (Halleluja, det här var sås minsann! Tomatsås med vaniljsmak - märkligt, men mycket gott!) Dillen kan man blanda i om man som jag serverar såsen till räkor (eller fisk, t ex).

4 kommentarer:

Anonym sa...

intressant det ska jag testa någon gång - tomatsåser kan verkligen varieras på alla möjliga olika sätt.
Lisa ( som du inte alls känner)

Etta sa...

Söta matAnnica! kan du komma på någon god gucka att ha på bröd som jag inte får halsbränna av och som Elsa (laktosfri!!!) kan äta. Elsa har genomgått en massa blodprover ang matallergi. Jag tror på laktosintrolerans eftersom halva släkten har det, värre är det om de hittar på att hon är allergisk för mjöl eller ägg. Vad gör jag då?
Kramis från badbollen!

Annica sa...

Lisa: Ja, testa! Tomatsåser är verligen variationsvänliga!

Etta: Trist med allergi. Och halsbränna. När det gäller guckor blev min första tanke mosad avocado, eller hoummus. Men jag hojtar till om jag kommer på något mer. Ett ännu bättre tips är att surfa vidare till Rebecca's kitchen (länk till höger), och där klickar du på "recept:röror", i högerkolumnen. Där finns ett gäng laktosfria guckor. Lycka till, och kram!

Etta sa...

Tack! Idag har vi varit ute o krafsat hela dagen. Hittade en massa växter, men jag har ingen aning om vad de heter eller hur de sedan kommer att se ut. Spännande!