lördag 18 april 2009

Gul kalkon och gröna bönor

Idag har jag lagat kalkonfilé, det blev gott, men inte riktigt som jag hade tänkt mig. Inspirerad av Rebecca som för ett tag sedan rimmade kyckling och kalkon till höger och vänster, testade jag att rimma enligt det här receptet. Sedan hade jag tänkt tillaga den på max 175 grader, för saftigast möjliga resultat, men tiden gick och det skulle även lagas klyftpotatis, så kalkonen fick gå samtidigt med potatisen på 225 grader. Resultatet blev inte direkt torrt, men inte heller så saftigt som jag hade tänkt att rimningen skulle leda till. Men fortfarande helt ok. Den gula färgen beror på att jag under stektiden penslade pippin med en honungs-citron-gurkmeja-glaze.

Desto bättre blev avocado- och flageoletbönsalladen, som liknar en som Annika lagade för ett par månader sedan. I min sallad fanns ingen fänkål eller vitlök, men en liten bit finstrimlad purjo. Samma ingredienser för övrigt, och riktigt, riktigt gott! Såsklickarna är matyoghurt och mango chutney.

2 kommentarer:

Rebecca sa...

Trist att det inte blev så saftigt som du väntat dig. Hoppas du vågar testa igen, och då få ett bättre resultat.

Annica sa...

Självklart ska jag testa igen, jag tror säkert att det var temperaturen som var orsaken.