fredag 24 april 2009

Fredagspizza på altanen!

Fredag. Då ska maten vara snabblagad, barnvänlig, och passa till ett glas vin eller två. Pizza är definitivt barnvänligt, passar fint till vin, och blir snabblagat om man tar en genväg förbi degkladdandet. Färdiga tortillas måste vara världens snabbaste pizzabotten. Jag säger inte godaste, men... det duger alldeles finfint. Barnen vill gärna göra sina egna pizzor, och då är det rätt skönt att kunna hoppa direkt till topping-momentet.

Lite tomatpuré först, man ska inte ha för såsig tomatbas här. Mitt mästerverk kläddes sedan i mozzarella, rödlök och salami. Lite salt och svartpeppar. Färska basilikablad på, när den kommit ut ur ugnen (250 grader i 5-6 minuter).
Mina simpla barn gör pizza med rökt kalkon, räkor och majs. 3,5-åringen har osten underst...
... medan 6-åringen vill ha osten ovanpå fyllningen.

Gråa katten är inte så nogräknad.

1 kommentar:

Millan sa...

Nu blev jag sugen på hemmagjord pizza! Läckra foton!

Min favorit är med tomat i botten och mozarella. När den kommer ut ur ugnen dränker jag den i avokado, ruccola och färska små tomater.