söndag 5 april 2009

Sur lördag

Lördagen gick i surdegens tecken. Jo, trots det vackra vädret tillbringade jag en hel del tid i köket med att rosta dinkel och blanda degar. Men goda bröd ska jäsa länge, så jag fick tid att vara ute också. Jag bakade ett bröd som blev superdupergott, lite som det här, fast inte exakt. Jag hade mer surdeg, och lite annorlunda jästider. Kanongott blev det, lagom syrligt och med mjuka hela dinkelkorn.

Sedan gick det ju inte att låta bli att grilla på lördagskvällen. Barnen önskade sig hamburgare, och då bakade jag egna hamburgerbröd - med surdeg förstås! Jag anger i receptet nedan hur jag gjorde, det blev ganska mycket surdeg i eftersom jag hade en rejäl klick att göra av med. Det blir säkert lika bra med mindre.

Hamburgerbröd med surdeg
16 st

250 g rågsurdeg
12 g jäst
1/2 dl rapsolja
4,5 dl vatten
2 tsk honung
1,2 l vetemjöl special
1 tsk salt
solrosfrön eller sesamfrön

Kör surdeg, jäst, rapsolja, vatten, honung och mjöl i assistent på låg hastighet i 8 minuter. Tillsätt saltet och kör i 8 minuter till på högre hastighet. Låt degen jäsa övertäckt i ca 2 timmar. Knåda sedan degen lätt, och forma 16 platta bullar. Degen är ganska lös, men det ska den vara, arbeta med mjölade händer. Nagga bullarna. Låt jäsa i ca 45 minuter. Pensla sedan med mjölk, och strö på solrosfrön eller sesamfrön. Grädda i mitten av ugnen, 225 grader i 12 minuter.


Söndagen då? Jovars, jag har hejat och tjoat på min ytterst bollbegåvade 6-åring (jag - partisk, nähä...) som har spelat inomhuscup, muttrat lite över att det inte har varit lika varmt som igår, och slutligen lagat rödbetor med feta- och citroncreme. En helt OK dag!

Inga kommentarer: