måndag 6 april 2009

Soppa på fina knölar

På onsdag åker vi till Uppsala för att fira påsk, därför pågår operation "äta upp alla färskvaror i kylen". Jordärtskockorna som kom med Mossagårdsleveransen i torsdags skulle inte hålla tills vi kommer hem, så de fick hamna i en soppa idag. Lite riven västerbottenost låg och skramlade i en påse, den fick utgöra sopp-topping.


Det här är nog inte världens mest inspirerande matbild, men tro mig, soppan smakade lent mjuksyrligt och mycket angenämt. Den är gjord på lika delar jordärtskockor och potatis, smaksatt med ganska mycket pressad lime, och mixad med vispgrädde. Lite hackad gräslök i, och en hög västerbotten på toppen. Barnen åt massor, vilket de inte alltid gör när det står soppa på menyn..

5 kommentarer:

Fröken Dill sa...

Jordärtskockssoppa är toppen. Jag brukar göra en lyxvariant med en skvätt mousserande vin i. Jordärtskockorna i min kyl får nog följa med till landet i påsk.

Hälsar fröken Dill

krusmynta sa...

Åhhh, jordärtskocksoppa har jag ätit en gång och det var något av det godaste jag någonsin ätit!

krusmynta sa...

Fast när Lillskruttan såg bilden blippa förbi på skärmen nu sa hon "Öööh, pommes i filmjölk"

Hon är inte så van vid kulinariska höjder....

Etta sa...

Jordärtskockor är superenkelt att odla. Som potatis och snygg, hög blast med gula blommor. Sen är det bara att lämna några kvar i jorden över vinterna, så är nästa års skörd säkrad.
Ugnbakade jordisar är supermums!

Annica sa...

Fröken Dill: Mousserande vin i måste ju bli toppen! Det ska jag absolut testa.

Krusmynta: Haha, tack för dagens asgarv, och hälsa dottern!

Etta: Ugnsbakade, minsann - har jag aldrig testat, men det låter toppen.

För övrigt befinner vi oss hos barnens farmor och farfar, det är toppen och vi blir bortskämda som bara den, men nog längtar jag lite hem till köket ;-)