onsdag 11 mars 2009

Buffé, del 3

Filodegsrullarna har jag ingen bild på. De gick åt allihop, och var väldigt populära. Många frågade efter receptet, vilket var lite komiskt eftersom jag snodde ihop dem i panik när gästerna redan hade börjat ringa på dörren. Från början hade jag tänkt mig att göra "Fillocigarrer med fetaost" ur "Kärlek, oliver och timjan", dvs små rullar av cigarrstorlek, 6 st per ark. Sisådär 90 rullar hade jag tänkt göra, men det stod klart under lördagen att det skulle jag inte hinna med. Jag är helt novis på filodeg, men vet att man kan använda den till att göra paj av, och tänkte således att det borde gå väldigt mycket snabbare än att rulla 90 cigarrer, och att jag borde hinna sno ihop ett par pajer under söndagsförmiddagen. Men inget bra recept uppenbarade sig, och jag vågade inte chansa mig fram med den för mig nya bekantskapen. Istället tittade jag på förpackningen, där stod det att man skulle pensla arken med smält smör eller olja, lägga på en fyllning, rulla ihop, pensla med ägg och grädda i 30 minuter. Ålrajt, jag mixade två stora paket fetaost med lite filmjölk till en rätt fast gegga, kryddade med oregano, timjan och svartpeppar. En klick av geggan bredde jag ut i ena ändan av det olivoljepenslade arket, sedan lade jag på en näve färsk spenat, och så rullade jag ihop hela härligheten, ändarna instoppade i rullen. Rullarna lade jag på en plåt med bakpapper, penslade dem med ägg och strödde över lite svarta sesamfrön. 30 minuter i ugnen, minns inte temperaturen, men den stod på förpackningen. Sedan skar jag rullen i ca 5 cm breda bitar och slängde fram på buffén. Pust.

1 kommentar:

Anonym sa...

Låter helt fantastiskt! Kan du inte ge ut en kokbok småningom. Jag ska spinna vidare på mitt förlag nu under mammaledigheten;)
Måste till ikea idag och köpa barnsaker. Jag skulle ju inte skaffa fler barn...