söndag 29 mars 2009

Äppelchutney med chilisting

Idag har jag och en väninna tillbringat en halvdag på spa i Ystad. Fotbehandling, ansiktsbehandling, jacuzzibad och lugn och ro med blanka inredningsmagasin... say no more. Väl hemma var det dags att ta itu med söndagsmiddagen, och all matinspiration hade nog smält bort i badet, för jag hade ingen aning om vad jag skulle ta mig till med nötsteken av märgpipa som låg i kylen. Så jag gjorde inget mer än att salta, peppra, och bryna den i smör, hällde sedan på ett glas vatten och lite oxfond och lät den stå i sin stekgryta i 125 grader tills genomstekt (typ 75 grader). Sedan lät jag köttet vila och gjorde sås på det reducerade spadet och lite grädde. Ungefär hur basic som helst, ändå blev det - gott?! Man ska inte krångla till det i onödan. Potatis och haricots vertes till, klart. Men inte så himla inspirerande som matbloggsinlägg. Därför får ni receptet på den mycket hållbara chutney som jag serverade till. Den kokade jag för över ett år sedan, men den håller finfint i kylen än.


Äppelchutney med chilisting

Den här raringen blir rejält stark, men det beror på att det var rejält bett i chilin, och jag hackade ner den med kärnor och allt. Trist nog vet man ju sällan vilken slags chili man köper, den här var väl sådär 8 cm lång och 2 cm bred i skaftändan, och såldes som "Peppar Röd Medium-Het".

6 äpplen, skalade och delade i mindre bitar
1 gul lök, finhackad
1 röd chili, finhackad
färsk ingefära, en bit stor som ett finger ungefär, riven
1 stor vitlöksklyfta, finhackad
2 dl äppelcidervinäger
2 dl råsocker

Blanda allt i en rymlig kastrull och låt sjuda på svag värme i ca 1 timme. Ha locket på, eller på glänt, under större delen av koktiden, men ta av det mot slutet om konsistensen ser ut att bli för lös. Häll upp på varma rengjorda burkar (jag brukar ställa in dem i ugnen på 100 grader under tiden jag kokar chutneyn). Jag vet inte om det är nödvändigt att förvara dem i kyl sedan, men det blir inte mer än 1-2 burkar, så jag ställde in dem för säkerhets skull.

Inga kommentarer: