fredag 6 mars 2009

Fredagskyckling

Idag blir det middagstips! Min LCHF-korrekta tallrik syns nedan, barnen och maken hade även ris på sina. Kycklingklubbor är himla smidigt att laga tycker jag, man kryddar på ordentligt, och sedan sköter de sig själva i ugnen. Det står på påsen att det ska ta 25 minuter, men jag låter dem stå inne en bra stund till, ca 40 minuter. De blir fortfarande jättesaftiga och goda, och så blir skinnet knaprigt istället för slemmigt. Mycket bättre!

Idag rörde jag ihop en gegga av olivolja, mörk kinesisk svampsoja, harissa-pulver, lite stark chilisås, salt och svartpeppar. Röran penslade jag på klubborna, och så fick de gå i 225 grader i ca 40 minuter, jag vände dem efter halva tiden. Sedan lade jag över klubborna på ett fat, vispade ur ugnsformen med en dl vatten, silade ner i en gryta, och vispade ihop till en sås tillsammans med en dl creme fraiche och lite maizena. Jag har sagt det förut, men säger det igen: tur att man inte är viktväktare ;-)!

Inga kommentarer: