tisdag 10 mars 2009

Buffe, del 2

Mer mat ska det bli, men först en liten blomma till mina gravida vänner som kämpar på trots sina trilskande kroppar....


Gabbiz, som dras med ryggskott och inflammerade muskelfästen bara för att nämna något, och Etta, som kräks varje dag och enligt egen utsago i kommentaren nedan "mår som en gammal padda". Kram på er! Snart kan ni promenera i vårsolen med barnvagnen och lukta på blommorna.

Men nu - mer buffémat! Kom på att jag glömde det blandade melonfatet i listan i förra inlägget (lägger till det nu), inte för att det behövs något recept på det, men det var ett lättfixat och färgglatt inslag på buffén, och väldigt populärt bland barnen.

Dinkelsallad med rostad paprika
Det här receptet kommer från den väldigt trevliga kokboken "Kärlek, oliver och timjan" av Anna och Fanny Bergenström. Allt jag har lagat ur den har blivit jättegott. I boken heter salladen "Vetesallad med rostad paprika", jag använde hel dinkel, men det funkar förstås fint med andra hela gryn också, t ex kamutvete eller mathavre. Jag rostade inte paprikorna själv, utan köpte inlagda rostade paprikor på burk ("invandrarhyllan"!). I ursprungsreceptet ingick vitlök i dressingen, men den hoppade jag över, eftersom jag hade vitlök i en annan rätt (och hade tänkt ha det i ytterligare en, men fick tänka om... återkommer om det). Dessutom minskade jag en del på mängden rödlök. Jag återger receptet nedan så som jag lagade det till mina 25 gäster (barnen hade lite specialmeny.) Vill ni kolla in hur receptmakarna själva ville ha det, så får ni köpa boken.


13 dl hel dinkel (jag använde 2 påsar från Friggs)
rivet skal och saft från 3 citroner
2-3 tsk salt
2 msk flytande honung
nymald svartpeppar
1,5 dl olivolja
6 rostade inlagda paprikor
2 rätt stora rödlökar, hackade
2 knippen persilja, finhackad

Koka dinkeln i dubbla mängden saltat vatten (26 dl), ca 20 minuter. Häll av resterande vatten och låt svalna. Blanda ihop dressingen av citronskal, -saft, salt, honung, svartpeppar och olivolja. Blanda ner dressingen i dinkeln, tillsammans med strimlade paprikor. Om man som jag inte ska servera salladen samma dag, så kan man vänta med att blanda ner löken och persiljan tills serveringsdagen.

Häpp, nu får det räcka för idag. DHW och rostbiffsmacka kanske?

2 kommentarer:

gabbiz sa...

Tack vännen. :)

Jag låg precis och tänkte på hur det måste kännas att vara frisk och inte ha ont någonstans. Dit längtar jag.

Kram.

Anonym sa...

Tack vännen. Köpte idag barnmatsfruktpuré. Smaskens! Mango i synnerhet. Det hålls i mig.
Jag ska nog testa din sallad, låter fantasktisk.
Sköt om dig.