lördag 21 mars 2009

Fredagsmys utan pulverpåse!

Mat som innebär halvfabrikat och kryddmixer med natriumglutamat och andra onyttigheter är ju inte riktigt min grej. Ändå är det ju gott med tacos. Igår lagade jag tacofärsröra enligt det här receptet (fast med blandfärs), och himmel, vad gott! Jag har försökt mig på hemkryddad tacofärs förut, med chili och spiskummin typ, men att ha i kålrot, anis, kryddnejlikor och kakao, det hade jag inte kommit på själv. 6-åringen deklarerade högljutt, när jag stod och förberedde, att kålrot tyckte han minsann inte om. "Du kommer inte att märka att den är där" svarade jag med spelad självsäkerhet, men kära hjärtanes vad han åt sedan! Kan förstås bero på att det serverades chips till maten... Han placerade ut nachos-chipsen på tallriken, och klickade sedan på lite färs på varje, och toppade med tärnad gurka och riven ost. "Det här var riktigt gott" sa han nöjt, varpå jag kontrade med en finurlig kommentar om kålroten. En liten bekymrad rynka visade sig i hans panna, men han kunde ju inte gärna säga emot sig själv. Det här är alltså inte bara ett superrecept på tacofärs, utan också ett sätt att få i barn kålrot!

Jag följde receptmakare Lisa Förare Winbladhs tips på tillbehör, som anges längst ner i receptet, och för att åstadkomma den rekommenderade bönsalsan så mixade maken ihop den här tomatröran med chipotle (Santa Marias) och koriander, och blandade ner kokta svarta bönor. Jag är (eller var?) inget större fan av koriander, men mina tidigare erfarenheter har varit genom asiatiska rätter. Tydligen skulle jag ta vägen om Mexiko för att förstå mig på de där egensinniga parfymerade bladen. För det här var gott!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vad härligt när de små äter på med god aptit!
Jag har lagt ut tacokryddmix, tortillas och egen salsa. Jag tycker också att man ska kunna få laga god tacos från grunden om man så vill.

Vad långt våren kommit hos dig! Jag har full vinter fortfarande. :)

Annica sa...

Mimmi: Då ska jag spana in dina taco-recept också! Och visst är våren här, jag har upptäckt ännu mer som växer i mina rabatter idag.