onsdag 18 mars 2009

Trädgårdsvisning i mars

Idag tänkte jag bjuda på en liten rundvandring i trädgården! Det börjar ju spira på alla håll och kanter, och jag är minst sagt nyfiken på vad rabatterna innehåller.

Här har vi altanen. Definitivt stor nog att rymma allehanda krukor och lådor. Förre ägaren hade tänkt bygga en nedsänkt pool. Jag tycker det är bättre med blommor och tomater :-)


Här är utsidan av altanen. Prydnadsgräs är inte min grej alls, så dem tänkte jag ta bort och bygga (läs: lägga in en beställning hos rare maken) en lång planteringslåda längs hela väggen. Om någon är intresserad av gräsplantorna (jag har inte försökt mig på någon art-/sortbestämning, men det kan ordnas) så hojta till.


Växter som vill ha det lite varmare kan få bo i uterummet. Det sitter inte ihop med huset, utan med garaget. Här bor redan...


... en glatt övervintrande samling kryddörter, samt...


... en agapanthus (Afrikas Blå Lilja) och en lagerbladsplanta. Margueriten i förgrunden tycks ha gett upp. Den hade jag ändå inga övervintringsförhoppningar om.


OK, vi går vidare ut i trädgården. Här är en liten rabatt som ligger mellan två rönnar.


Julrosorna blommar sedan länge, men här finns också...


... snödroppar...


... någon liten primula - jordviva?...


... krokus...


... och vintergäck i mängder!


Här har vi gräsmattan, eller fotbollsplanen, enligt mina barn. Brunnslocket mitt på hade man ju enkelt kunnat dölja med någon form av trädgårdskonst eller en stor balja blommor... om det inte vore för det där med fotbollsplan.


Runt hörnet finns lite mer gräsmatta, och mera rabatt längs häcken. Den är full med vintergäck, men man hittar också...


... narcisser av något slag, tulpaner och...


... scilla!


På framsidan finns två rabatter på varsin sida om entren, de verkar symmetriskt planterade.


Någon slags daglilja verkar det finnas här (tillsammans med kirskålen..)


Till sist, ett litet stilleben av födelsedagspresenter från förförra helgen - knubbigt söta små hönor, och mina favoritblommor pärlhyacinter!

(Vilken hemnet-känsla det blev på det här inslaget!)

4 kommentarer:

Anonym sa...

nej suck vad våren har kommit långt hos er. Först nu har snön börjat smälta här. Men men, snart så..

Annica sa...

Jo, det känns verkligen som vår här. Fast imorse hörde jag på radion att vi skulle få snöslask nästa vecka...

Fröken Dill sa...

Tänk att våren kommit till Skåne. Här i Stockholm har vi snö och isiga vindar. Vilken jättefin trädgård! Det blir spännande för er.

Massa hälsningar från fröken Dill

Annica sa...

Fröken Dill: Visst har vi mer vår här, men inatt har det varit massa minusgrader som förmodligen tog kål på mina optimistiskt utställda penseer..