onsdag 25 mars 2009

Våffeldagen!

Idag är det våffeldag, då är det ju rätt givet vad som ska stå på menyn. Men kan man verkligen "bara" äta våfflor till middag? Jo, det kan man förstås, men eftersom jag ska föreställa den ansvarsfulla modern i den här familjen, så blev det soppa först. 6-åringen fick bestämma soppa - "vi har ätit en god soppa på dagis, jag kommer inte ihåg vad den heter, men det var pasta i." "Minestrone, kanske" föreslog jag, och det var mitt i prick. Minestrone ska vara lite sådär lantlig och rustik. Bacon och bönor, alltså. Sedan fyllde jag på med vad som fanns i kylen - kålrot, morötter, blomkålsblast (inte slänga!) och lök. Fidelini (smala äggnudlar) de sista minuterna. Gremolata på toppen. "Det var gott, men den på dagis var bättre" konstaterade 6-åringen. Jahapp. Men jag är förstås jätteglad att de gillar skolmaten ;-)


Kanske åt barnen så duktigt för att de skulle få våfflor sedan? Jo, förmodligen. Receptet fick jag av chefen idag, hon bedyrade att det var jättebra. Hon hade rätt, och jag är inte förvånad. Såhär: Vispa ihop 2 ägg med 1,5 dl kallt vatten. Tillsätt 150 g vetemjöl och 4 msk smält smör. Vispa 3 dl grädde i en annan bunke, och vänd ner i smeten. Salta lite.

Vi åt med vaniljglass och hemkokt hallonsylt. Nu är jag mätt!

2 kommentarer:

Fröken Dill sa...

Mmmm våfflor!
Hos oss tog för mycket jobb kål på kreativa middagsidéer, fast det var rätt OK att goffla i sig snabba fyllda tortillarullar med en kvarglömd flaska öl vid 21-tiden också. Jag vill i alla fall ha kompensationsvåfflor i helgen!
Hälsar fröken Dill

Annica sa...

Kompensationsvåfflor! Underbart ord och såklart ska du ha sådana i helgen!