söndag 15 mars 2009

Mixad bismak

Ofta när jag har gjort pesto i matberedaren, så har den fått en lite märklig, lätt obehaglig bismak trots att alla ingredienser varit bra. Visst har man läst att pesto helst ska göras i mortel, men... det har jag varit för lat för att lyssna på. För ett tag sedan gjorde jag en rouille i matberedaren, och där var bismaken igen. Orsaken kan mycket väl vara den här. Det får nog faktiskt bli mortlad pesto i fortsättningen.

Tomatpeston i helgen då? Jo, eftersom jag gjorde så mycket, 2,5 sats åt gången i matberedaren, så använde jag den bara för att mosa ihop ingredienserna. Nästan all olja rörde jag i efteråt. Tur det, förmodligen.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vilket bra tips. Jag brukar mixa, men ska testa att mortla istället.

Hälsar fröken Dill

Annica sa...

Fast blir det bra i mixer så finns det väl ingen anledning att trötta ut armen i onödan ;-) Jag tror att jag kommer att mixa basilikan, osten, vitlöken och nötterna, och röra i oljan sedan. Måste så lite basilika snart, märker jag...