torsdag 5 mars 2009

En mycket bra dag

Min man är så söt! Det visste ni redan, men det tål att upprepas. Idag fyller jag år, och rare maken har lagat rödspätta med ugnsrostad potatis, råstekt sparris och parmesancreme. Gott vin i glaset och hallonglass till efterrätt. Jag har det så bra.

I morse fick jag Per Morbergs kokbok - den är jättefin, och jag hade helt missat att den fanns överhuvudtaget. Jag har dreglat ner soffan framför hans matprogram (pga maten förvisso, men mest pga hans fantastiska kök. Inte pga Per himself om nu någon trodde det...). Boken verkar funka lika fint att dregla till.

På söndag kommer tjocka släkten på baluns, 75% av familjen har ju precis fyllt år, och dessutom har de flesta inte sett vårt hus än. Jag ska fixa maten (surprise!), och har inte kommit längre än att beställa färdig rostbiff. Tänkte fixa lite sallader och tillbehör själv, och allt ska gå att förbereda färdigt på lördagen, så att jag bara kan måla naglarna och föna håret på söndag. En del planering kvar alltså. Jag är lite sugen på att göra något av hel kokt dinkel. Eller rött råris. Hembakt bröd. Mycket grönsaker, helst sådana som är i säsong. Ost.

Nu kom 6-åringen in och konstaterade att födelsedagar är liksom kortare än andra dagar. Han har en poäng.

9 kommentarer:

gabbiz sa...

Nämen? Grattis! :)

krusmynta sa...

Grattis på födelsedagen :)

När jag tänker efter VISSTE jag ju det, eftersom mitt Ex också fyller år idag.

Njut av återstoden av födelsedagen och din finfina familj!

Kram

~ Kaffemoster ~ sa...

Grattis i efterskott. Hoppas du hade en bra dag och får ett bra kalas på söndag.

Det lät spännande med råstekt sparris. Har aldrig ens funderat på att man kan steka sparris. Ska definitivt prova det någon gång.

Kramis

Pytte/Eleonora sa...

Grattis på födelsedagen!!!

Annica sa...

Tack, allihop!

Kaffemoster: det går alldeles utmärkt att steka sparris, grilla den också (fast man blir sur när de trillar genom gallret..)

Anonym sa...

Grattis i efterskott! :D

Annica sa...

Tack Tina!

Anonym sa...

Hoppas att du hade en fantastisk födelsedag! Och att du fick ett par fantasktiska träskor. Jag har sådana på jobbet och får en massa fina kommentarer för ett par sköna skor.

Anonym sa...

Etta sade inte anonym...