måndag 9 mars 2009

Buffé, del 1

Igår (söndag) gick stora släktbalunsen av stapeln, lite inflyttnings- och födelsedagskalas på en gång. Vi var 32 personer, och alla fick plats i vardagsrummet! Hela lördagen gick åt till att skriva inköpslista, handla och laga mat, jag höll på in på småtimmarna med kakbakande... Men bra blev det, särskilt maten! Det är inte alldeles lätt, tycker jag, att beräkna hur mycket mat som går åt till typ 30 pers på buffé. Jag hade beställt 4,5 kg rostbiff, det var alldeles för mycket... 3-3,5 kg hade varit mer lagom. Men resten av maten var det alldeles lagom av, folk tog om och verkade nöjda, och sedan fanns det typ två lunchlådor kvar av hela härligheten. Perfekt! Mest nöjd är jag med att det var riktigt typisk "Annica-mat", vackert och nyttigt, och att alla verkade gilla det.

"Du lägger väl ut alla recept sedan på bloggen?" frågade moster M, och det var ju en bra idé. Ännu bättre hade varit om jag hade kommit ihåg att ta lite bilder... Nåja, helt utan bilder blir det inte, men de som finns har jag tagit imorse, i vissa fall rakt ner i ovan nämnda lunchlådor.

På buffébordet stod:
* rostbiff, dressad på Persefones vis, mer info nedan
* sallad på hel dinkel
* filodegsrullar med feta och spenat
* pesto på soltorkade tomater
* marinerade kikärter
* blandade gröna blad (baby-leaf-mix och rucola)
* melonklyftor (piel de sapo, cantaloupe och nätmelon)
* stora gröna oliver
* torkade svarta oliver
* två olika filmjölkslimpor med smör, sveciaost och grevéost

Rostbiff på Persefones vis
Det här är ett recept ur boken "Ditt nya skafferi" av Lisa Förare Winbladh. (Mycket bra bok, köp den.) Man gör en marinad och ripplar över den färdiga rostbiffen (eller lammsteken), väldigt enkelt, och gör rostbiffen såväl saftigare som godare. Receptet är skrivet för att räcka till 600 g kött, men man behöver inte dubbla receptet till dubbla mängden kött. Jag gjorde enligt receptet x6, men x3 eller 4 hade varit fullt tillräckligt.


1/2 dl granatäppelsirap (finns på "invandrarhyllan" i vanliga mataffärer)
1 msk Touch of Taste kalvfond
2 msk fin olivolja
1/2 dl vatten
svartpeppar
1/3 dl finhackad mynta
3/4 dl grovhackade valnötter

Blanda granatäppelsirap med fond och olja. Späd med vatten till lagom konsistens. Skeda marinaden över köttskivorna, och låt stå och dra i kyl i någon timme. Mal över svartpeppar, och strö över valnötter och mynta strax före servering.

Nämen hoppsan vad tiden går. Nu är klockan snart nio, och jag tänker dra mig ner till tv-soffan för lite överbliven chokladtårta och CSI... Fortsättning på buffén följer imorgon!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Låter smaskens. Vi hade faktiskt grillsäsongsstart i lördags efter Elsas kalas. Nostalgi och hopp om varmare tider. Idag har det dock snöat ca 25cm...
Mår som en gammal padda. Ska imo till MVC och höra domen, sen är det ju inte så länge kvar typ 7v.

Fröken Dill sa...

Jag har Lisas bok och brukar frossa i de goda recepten. Konstigt nog har jag inte lagat så många, men nu ska det bli bättring!

Lovar fröken Dill

Annica sa...

Fröken Dill: Jag har inte lagat så många heller, men inspirerats mycket av kapitlet om "nya" råvaror och vad man kan göra med dem. Välkommen hit, förresten!