lördag 28 mars 2009

Trädgårdsstädning

Idag har det varit härligt milt väder, och jag tillbringade hela förmiddagen ute i trädgården. Vårstädning, skulle man kunna kalla det, jag fyllde hela trädgårdsavfallstunnan på 130 liter lätt som en plätt med nedfallna kvistar och torra perennstänglar på ett par timmar. Mer och mer växter visar sig, vissa känner jag igen, vissa inte. Förutom det som blommade när jag var ute och fotade senast, så har jag nu hittat ännu fler jordvivor, i ännu fler färger, och en massa vårstjärnor (Chionodoxa), som jag tycker är väldigt mycket trevligare än scillorna. Ett gäng kejsarkronor tittar också upp, det är inte mina favoriter, men jag vill ju se hur den som har planterat dem, har planerat rabatten innan jag sätter min egen prägel på trädgården.

Rabattkanter funderade jag en del på, där jag gick. Jag vill gärna ha en tydlig skillnad mellan gräsmatta och rabatt, och det finns inte idag. Kanske kan man plantera kantväxter, kanske fläta ett lågt staket, kanske mura...?

Nu är det Earth Hour, maken springer runt och släcker lampor. Dags att släcka datorn också då.

5 kommentarer:

Renée sa...

Förstår vad du menar med kejsarkronor. Inte mina favoriter heller. Men nu har jag faktiskt (i höstas) planterat in en _frivilligt_ (!!) för att desperat försöka få sorkarna att hålla sig på avstånd och inte äta upp alla mina lökväxter, vilket dom nästan gjort på sina ställen... Så hellre en kejsarkrona som får hålla vårlökarna sällskap ett tag än inga lökar alls.

Efter flera års kantande med spade valde vi förra året att påbörja projektet med att lägga marktegel som gräns mellan gräs och jord. Var tveksam först ("ååå, så Svensson!" och "det blir så tråkigt exakt!" och "men då kan man ju inte ändra storlek och form på rabatterna hur som helst") men sedan tog latmasken och praktiska jaget över och nu har vi snart en kant av en liggande och en stående röd tegelsten som man enkelt kan köra ena hjulet av gräsklipparen på. Tror det blir rätt bra ändå. Ett tips på kantlösning :-)

Annica sa...

Tegel är jättesnyggt som kant, särskilt om det matchar huset. En annan tanke jag leker med är att sätta en kant med torvblock som ska bli alldeles inklädda med murgröna. Har ingen aning om ifall det skulle funka, men det känns som om det skulle bli snyggt.

Renée sa...

Jo, jag tror också det blir bra till slut (jo, matchar huset också). Torv block är ju en variant! Vill bara försiktigt höja ett varningens finger för att murgrönan gärna tar över hela rabatten den är tänkt att omgärda. Vi har murgröna som från början var tänkt skulle klättra i ett dött äppleträd. Trädet blåste ner och murgrönan fick istället bre ut sig över muren som ändå vittrar sönder och gärna får döljas av murgröna (som jag verkligen älskar). Den tog sig vidare ut över singelplanen och maken muttrar åt detta medan jag tycker det är rätt skönt med några kvadratmeter mindre singelyta som ska hållas ogräsfritt. Men som sagt, murgrönan är ju rätt duktig på att täcka mer än man tänkt, men håller man bara efter den med sekatören kanske det kan funka även i närheten av rabatter.

Annica sa...

Det är ju förstås sant, det där med utbredningen. Det kommer nog inte att funka i hela trädgården, men kanske i något hörn... och så får man vara flitig med sekatören. I förra trädgården hade vi ljusgrå byasten från Starka i trädgårdsgångar och som rabattkanter, det var snyggt, och kunde nog funka här också (huset är ljusgrått).

Fröken Dill sa...

Vad härligt att upptäcka en ny trädgård!

Jag längtar efter att återse mitt sommarställe, men där är det nog permafrost ännu eftersom det ligger i zon 4.

Hälsar fröken Dill