tisdag 31 mars 2009

Improviserad middag

Idag blev det middag enligt principen "man tager vad man haver". 6-åringen hade önskat sig bacon, själv var jag sugen på hoummus. Klyftpotatis är jättegott till hoummus, liksom lite dipgrönsaker förstås. I mitten ligger lite fetaost.


I många recept på klyftpotatis står det att man ska röra runt dem under tillagningstiden. Det tycker jag är rätt knäppt, de fastnar ju bara i botten?! Dessutom är det onödigt, de blir bruna och genomstekta ändå. Jag klyftar potatisen med skalet på, lägger dem i en form, gofsar runt dem i olivolja och salt och ställer dem sedan på rad, med skalsidan neråt. Sedan får de gå i 225 graders ugn i ca 35 minuter.

Hoummus gör jag ofta, det är en klar favorit. Receptet nedan får ses som en skiss, jag brukar inte mäta så noga. Man kan ha vilka proportioner man vill mellan olivolja och vatten, bara man blir nöjd med konsistensen. Idag blandade jag i några soltorkade tomater, men det är verkligen inte nödvändigt.

Hoummus

1 burk kikärter, eller hemkokta förstås
1 msk tahini
saften av 1/2 citron
någon dl olivolja
lite vatten
salt och svartpeppar

Kör kikärter, tahini och citronsaft i matberedare. Häll i olivolja och vatten efterhand, tills du är nöjd med konsistensen. Rätt tjockt ska det vara, men inte stabbigt. Det är också en smaksak hur mosade kikärter man vill ha, jag tycker inte det gör något om det finns lite bitar kvar. Smaka av med salt och peppar, kanske behövs lite mer citronsaft också.

Inga kommentarer: