måndag 8 december 2008

Blandade julmatsfunderingar...

Köttbullar... tänker jag på ibland. Det är bara en av de grejer som jag skulle vilja fixa till julbordet, utan att riktigt veta när det ska hinnas med... Men det löser sig, liksom sillinläggningarna och julgodisarna. Jag har messmör i kylen, köpte det för att laga Mimmis renskavspanna. (Inte förrän maten var uppäten såg jag att det egentligen stod mesost i receptet. Hoppsan. Gott blev det i allafall.) Messmör kan man ha i chokladtryfflar, har jag läst, så det ska jag testa i år. Måste köpa choklad. Massa choklad. Funderar på att blanda till en pepparkaksdeg ikväll, så får den ligga i kylen tills vi hinner baka. Kanske någon kväll i veckan? Helgen är redan tokfullbokad, så då blir det svårt. Jag ska försöka klämma in ett besök på Bondens egen marknad i Malmö på lördag. Bäst att ta med stora ryggsäcken, misstänker jag. Kanske kan man hitta godsaker som håller sig till julbordet?

Och jag har gjort ett receptregister! Kolla till höger!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Det låter bra med messmör i, lättare att använda t.o.m. Nu gör du mig hungrig fast klockan börjar visa på sovtid.
Må så gott!

Anonym sa...

Lycka till på bondens marknad. Vi får som tur är besök över julen av mina matglada föräldrar och min köksduktiga syster. Jag tänkte ligga på soffan och äta mandariner (många per dag!)

Annica sa...

Mimmi: Jo, det blev verkligen jättegott!

Etta: Du har det bra du ;-)! Klappa lilla magen från mig!

Anonym sa...

Lilla och lilla... Börjar bli lite flodhästformad. Mandariner är väldigt goda;)