fredag 12 december 2008

Lammet har tystnat...

Jag har ett helt lamm i frysen. Eller ok, styckat då, alltså. Ett stort lamm är det, urbenade lårstekar på 3 kg vardera! Och entrecote, ytterfiléer, innerfiléer, bog i skivor, och drygt 9 kg färs. En snäll vit bagge var det, enligt min kollega som har fött upp det. Så nu lär det vankas lammrecept framöver! Ikväll har vi ätit wraps med lammfärs kryddad med vitlök kanel, spiskummin och citron, och finhackad rödlök, tomater och creme fraiche. Sååå gott, och barnen åt jättebra. (De gör det när de får linda in maten i bröd. Lite märkligt, men bra.)

Mindre kul är det att jag har ont i halsen och känner mig tung i huvudet. Bondens marknad får nog vänta till nästa säsong, jag kan behöva en lugn förmiddag när helgen i övrigt är överbokad...

4 kommentarer:

Anonym sa...

Ett supertips med lammstek (vi hade får då jag var liten) är att ösa steken med kaffe!! Ja du läste rätt. Steken blir fantastiskt mör och all smak av ev. ylletröja försvinner.
Roligt med snällt lamm i frysen;)

Annica sa...

Jag har fått det tipset av någon annan också... brorsans ex-flickvän kanske... men aldrig testat. Men varför inte?! Grejer som låter knäppa kan ju faktiskt ibland bli riktigt goda ;-)!

Anonym sa...

Åh lamm... Så gott men maken avskyr det och barnen med så du kan ju tänka dig hur ofta jag får äta lamm. Suck.

Du har en liten award i min blogg!

Kram Vicky

Annica sa...

Vicky - låter som om vi får ha en tjejmiddag med lammgryta hemma hos mig. Men vi kanske kan ta det efter jul ;-)?

Tack snälla för awarden!