söndag 20 april 2008

Sol!

Oh, vilken helg! Jag mår bättre nu, "bara" förkylningen kvar. Har varit ute och vårstädat en rabatt, en som är rätt trist än så länge, ganska nyanlagd och inte färdigplanterad än, men den har den stora fördelen att den inte är invaderad av några hiskeliga rotogräs. Mest svalört och våtarv, ganska lättrensat. Mitt i rabatten står en alm, inte världens ståtligaste träd, men jag har tänkt mig att den ska få ett ädelt uppdrag framöver, nämligen agera stöd åt en klätterros. Något ljusrosa har jag tänkt mig, förmodligen 'New Dawn'. Som kantväxt i rabatten har jag lavendel, det blir superfint till rosen. Skulle vara smart för ett par år sedan, och gjorde en massa sticklingsförökade lavendelplantor, för att slippa köpa typ 50 st, men trist nog övervintrade bara hälften, så nu räcker de alltså bara halva vägen runt... Så jag får hitta på något för att få det att se bra ut, eventuellt sätter jag om de plantorna som redan står där, fast lite glesare, och lämnar tomt på den biten som gränsar ut mot vår bilparkering. Det kan nog se rätt logiskt ut. Sedan ska det fyllas på med mer perenner, men det kommer inte att bli något problem, de står rätt trångt på andra ställen.

Så här års brukar jag ha fönstrena inomhus fulla med frösådder som har kommit en bra bit på väg. I år har jag ingenting... Har inte hunnit, det har varit för mycket på jobbet. Men jag ska försöka hinna dra upp någon gurkplanta i allafall, och kanske förodla lite bönor eller något, som kan flyttas ut i trädgårdslandet lite senare. Jag har alldeles för mycket fröpåsar, tänker varje år att jag inte ska köpa några nya... tänkte likadant i år, men minsann så dök det inte upp ett litet paket fina blomsterfröer i allafall som någon hade beställt! Vem - jag?! Nåja, det är ju ett trevligt bekymmer, och efter en helg som denna vågar man ju tro på en lång härlig sommar!

2 kommentarer:

gabbiz sa...

Åh, jag blir alldeles trädgårdsinspirerad här. Hoppas lavendeln löser sig som du tänkt, själv funderar jag på att så småningom flytta vår lavendel och kanske formklippa den?

Grattis på namnsdagen, förresten.

Kram!

Annica sa...

Formklippning låter inte dumt, lavendel blir ju lätt lite ostyrig annars, åtminstone mina...

Kram, och tack för namnsdagsgrattiset!