tisdag 3 juni 2008

Frön här och där

Det bidde ingen morotssådd igårkväll. Däremot hann jag peta ner sockerärtor och rödbetor. Två plantor blomsterbönor är utplanterade, liksom två squashplantor och några dilltofsar. I växthuset har jag satt två gurkplantor, två chiliplantor, tre ätliga tagetes, samt sått basilika i en stor kruka. Tre paprikaplantor står och växer till sig inne i fönstret och är snart klara för utplantering, och imorgon ska jag få tomatplantor av min rara mammalediga kollega!

Tänkte ge mig ut på en så-omgång ikväll också, bara kidsen behagar somna. Morötter och sallad ska ner i jorden, samt försådda purjosar. Broccoliplantor har jag också massor av, och de ska jag plantera ut så fort jag har införskaffat elrör till rättviksknutarna jag köpte förra året. Fiberduk har jag nog kvar. Man måste hålla såväl sniglar som kålfjärilar på avstånd om det ska bli någon broccoli... Lite plocksallad och ruccola har jag också tänkt så i krukor i växthuset, men jag får nog först se hur stor plats jag behöver för tomaterna. Så framåt helgen ska nog alla sådder och utplanteringar vara klara!

Inga kommentarer: