tisdag 24 juni 2008

På väg upp

Något mindre blåsigt ikväll, skönt. Nu har jag petat ner nya blomsterbönor, och sått rädisor och kålrabbi. Purjolöksodlingen har totalt gått om intet, insåg jag ikväll, så det fick bli kålrabbi där istället. Nu står vattenspridaren på, det torkar ut snabbare när man odlar i lådor, särskilt när det blåser.

Lite bilder på fiberdukstältet - på översta bilden står vattenspridaren inuti, det ser lite märkligt ut... Men det kom mer vatten på rätt plats då, jämfört med om den skulle stå utanför och vattna utanpå växthuset. Bilden nedanför visar konstruktionen inifrån.



Salladen har också kommit upp, det är någon röd plocksalladsvariant.


Sockerärtorna börjar snart klättra.


Zucchinin blommar. Man kan äta blommorna, men jag väntar nog hellre på frukterna.


För övrigt har jag tre arbetsdagar kvar innan semestern. Det känns bra.

4 kommentarer:

Renée sa...

Tack för bilder! Ser jättepraktiskt ut det där "tältet". Har du köpt stommen färdig nånstans eller?

Annica sa...

Kolla här: http://www.rattviksknuten-massan.com/knuten.html
"Knutarna" har jag köpt på någon trädgårdsmässa, och sedan sågar man bara till vanliga elrör och monterar ihop det hela. Mycket smidigt! (Betydligt svårare var det att hitta påsen med knutarna, som jag köpte förra året. Jag letade i hela huset, förrådet, garaget och vedboden innan jag hittade dem. I klädkammaren.)

~ Kaffemoster ~ sa...

Var det lätta att använda rättviksknutarna? Jag har funderat ett tag på att bygga "växthus" av sådana. Tycker det verkar vara väldigt smidigt.

Annica sa...

Jättelätt! Det gick på ingen tid alls att såga till rören och montera ihop. Och man känner sig duktig av att bygga!