måndag 23 juni 2008

Storm i grönsakslandet

Men herregud, vad det blåser! Jag planterade ut mina broccoliplantor före helgen, och gjorde snygga tält av fiberduk över en ställning av VP-rör och rättviksknutar. Till min förvåning satt ett av dem faktiskt kvar när vi kom hem igår från Göteborg. Det andra har jag dragit på igen, som tur var hade vår snälla granne hindrat det från att flyga till grannsocknen.

I växthuset blåser det inte, där växer det fint. Måste snart binda upp gurkplantorna, och ruccolan och basilikan kan jag snart nypa de första bladen av. Tänk när basilikan har vuxit till sig, så att man kan göra en rejäl sats pesto... Med riktig olivolja och god ost, till skillnad från de där substituten med solrosolja och potatisflingor som säljs i butik. Parmesan i all ära, men jag tycker det blir ännu godare med pecorino. Västerbotten blir också bra. Oj, vad sugen jag blir nu...

Grönsaksodlingarna "utomhus" är på gång, fröna har grott, men inte så mycket mer. Man skulle vilja stänga in dem någonstans, och skydda dem från den hemska blåsten. Fast regnet är ju bra. Jag odlar i 7 lådor, ca 1 x 2 meter. Det blev många broccoliplantor, ca 40 st, så de har jag satt i två av lådorna. För tätt egentligen. I en låda har jag rödbetor, och i ena kanten satte jag ut mina förodlade blomsterbönor, som skulle klättra uppför snören som jag fäste i en trädgren ovanför. Men bönplantorna ville inte, de kanske torkade ut. Jag ska nog peta ner några frön direkt i jorden och hoppas på att de vill gro och hinner växa upp till en liten bönskörd.

Sedan har jag sockerärtor och sallad i en låda, squash i en, morötter, dill och ruccola i en, och i den sista skulle det växa purjo och morötter. Men purjosarna ville sig inte heller. Kanske blir det någon. Det finns plats för någon rad rädisor också, fast det har jag inte sått än. Och så kunde jag inte hålla fingrarna borta från en kålrabbi-fröpåse, violetta. Har inte sått dem heller, hoppas det inte är försent.

Det brukar vara fler sorters grönsaker hemma hos mig, och de brukar ha kommit längre så här års. Men i år kom jag inte igång med någonting förrän efter disputationen i april, därav förseningen. Men det ska nog bli sommar i allafall. Om det bara slutar blåsa.

Sist - det bästa just nu. Jordgubbarna! De växer så himla bra, och vi har plockat säkert 5 liter redan. Ikväll har jag kokat jordgubbsmarmelad, och låtit en fläderblomklase koka med. Det blir jättegott, man känner verkligen flädersmaken, och några små blommor lossnar förstås och är jättesöta i marmeladen. Men de flesta jordgubbarna äter vi som de är, ikväll blev det en tallrik med lite grekisk yoghurt och flytande honung ringlad över. Inte dumt alls.

3 kommentarer:

Renée sa...

Hej du!
Hjälp vad du varit flitig med odlandet! Jag är väldans nyfiken på din fiburduksanordning över broccoliplantorna - får man se bildbevis på det? Har alltid svårt att få till nåt som funkar där. Fast jag vet inte om mina broccoli är värda att slösa fiberduk och ansträngning på i år eftersom plantorna jag hittade (ja, jag är så lat att jag köper färdiga broccoliplantor) var rätt usla. Men kan vara bra att veta till nästa år (då jag ska köpa mina broccolibebisar i GOD TID på favoritstället Klinta innan dom tagit slut där.)

Annica sa...

Jo, jag ska fixa bildbevis... men det blåste ju helt galet igår (och idag), så jag hade ingen lust att stå ute och fippla med kameran. Var ju tvungen att plocka jordgubbar ;-) Men bilder kommer!

~ Kaffemoster ~ sa...

Wow, vad du odlar. Och du som sa att du inte hunnit... Funderar då på hur det BRUKAR se ut hemma hos dig...

Kramis