tisdag 3 februari 2009

Blandat svammel

Jag älskar att handla mat. Har inga problem alls att strosa runt i affären i uppåt en timme och jämföra priser och innehållsförteckningar på olika märken. Kedjornas egna märken är jag lite allergisk mot, men ibland får man ju med sig ett och annat exempel hem när realistiska alternativ saknas. Även ICA har ju egen eko-serie, men jag har inte riktigt hunnit bilda mig en uppfattning om varornas kvalitet än. Änglamarks grejer är ju generellt av toppenkvalitet, kanske är det så med ICAs också. Lite undantag kan jag tänka mig att göra från det där med EVM, när det handlar om ekologiskt. Även Willys har ju en egen serie ekologiskt. Jag gillar skarpt att jag numera bor så att jag har såväl ICA Maxi, Coop Forum, City Gross som Willys inom räckhåll. Så småningom lär man sig väl vad de olika kedjorna är bäst på. Jag är inte så mycket för att studera reklambladen efter extraerbjudanden, misstänker att det jämnar ut sig i allafall, med allt annat man handlar. Idag har jag varit på ICA Maxi i Toftanäs (Malmö), och kom ihåg att ta med mig rabattkupongen på 100 kr som vi fick som nyinflyttade. Bland dagens "fynd" fanns en laxfilésida på 2 kg, fryst svensk fläskfilé, rimmat fläsk i bit, frysta edamame-bönor, färska champinjoner för bara 15 kr/kg, och en liter-förpackning (!) ekologisk vispgrädde. Finfin LCHF-mat, som ni märker. Jo, det blir mest sådan nuförtiden, jag trivs väldigt bra med det. Inte superstrikt lågkolhydrat, men jag är rätt noga med i vilken form kolhydraterna är. Inget vitt ris eller pasta (knappt någon fullkornspasta heller förresten), utan småportioner hel dinkel, kamutvete, mathavre eller råris istället. Barnen får ris och pasta, maken kör lite blandat. Potatis äter vi förstås också, men jag tar inte så mycket. Mina första 10 kg trillade ju av som ingenting, men nästa 10 verkar gå lite segare. Totalt är jag väl nere på -12 ungefär, men det ska nog till lite motionerande om viktminskningen ska fortsätta. Jag är ohyggligt stillasittande för närvarande. Funderar på Friskis & Svettis, det var jag rätt flitig med under gymnasiet och periodvis under universitetstiden. Men det krävs mer än funderande för att det ska bli något...

Inga kommentarer: