fredag 7 augusti 2009

Återfall

Jo, alltså, det där med att inte matblogga... jag insåg att det tog för mycket tid och energi att knåpa ihop bloggbar mat tillräckligt ofta för att underhålla en matblogg. Så jag släppte lite på kraven på mig själv, och det kändes bra. När jag lagade tillbehör till gårdagens hamburgargrillning hade jag inte tänkt skapa bloggmaterial heller, men det här blev så bra så det hamnar här ändå.

I Mossagårds-lådan fanns ett fänkålsstånd som var så litet att jag använde det mer som krydda än som "egen" grönsak. Vitkålen kom också från lådan, och coleslaw till burgaren är ju dundergott. Mängderna i receptet nedan är uppskattade i efterhand, jag hade ju, som sagt, inte trott att det skulle hamna här... Men det är inte så himla blodigt med proportionerna, höfta på lite så blir det säkert bra.

Fänkåls-coleslaw
ca 4 port

4 dl finstrimlad vitkål
1 litet fänkålsstånd, strimlat (kanske 1 dl)
1 schalottenlök, skivad
1/2 tsk kumminfrö
1/2 dl majonäs
1/2 dl gräddfil
2 msk finhackad "fänkålsdill" (köper man fänkål i affären är den ofta borttagen, men med mossagårdslådan får man hela fänkålen med)
salt och vitpeppar

Koka upp en kastrull med vatten. Tippa i strimlad vitkål, fänkål och lök, och koka i 1-2 minuter. Låt sedan rinna av i ett durkslag och kallna. Rosta kumminfröna i en torr panna, och mortla sedan lätt. Blanda majonäs, gräddfil, kummin, fänkålsdill, salt och vitpeppar i en skål, och vänd ner grönsakerna när de har kallnat. Klart!



Inga kommentarer: