torsdag 27 augusti 2009

Fint grönt

Vad kul det är med grönsaker så här års! Allt i Mossagårdslådan är svenskodlat, och vad sägs om den här zucchini-besten som de levererade förra veckan.

Vad gör man med en sådan egentligen? Jag funderade på att halvera den, fylla med köttfärssås och gratinera, men problemet är att barnen inte skulle äta själva zucchinin. Istället gröpte jag ur kärnorna och skar den (ena halvan, resten får bli till en annan dag) i båtar som jag sedan ugnsbakade. Inte dumt alls, fick bli tillbehör till köttfärssåsen när resten av familjen åt spaghetti. Jag håller mig kvar på lowcarb-spåret, trivs rätt bra där.

På lördag startar höstsäsongen av Bondens egen marknad på Drottningtorget i Malmö, då ska jag definitivt åka dit och handla närproducerat! Och helgen därpå är det Ekorundan, ett jättetrevligt tillfälle att åka ut på gårdsbesök och få handla ekologiska produkter direkt av producenterna. Jag och lillpojken åkte en runda förra året, här skrev jag om det. Det blir nog en runda i år också.

Inga kommentarer: