onsdag 26 augusti 2009

Lampor

Det blir visst inte så tätt mellan inläggen här nuförtiden, men jag bloggar en hel del i huvudet, ska ni veta ;-). Lite mer om huset och inredning skulle jag vilja skriva om, men märkligt nog är det hela tiden så väldigt stökigt så att jag inte kan ta några bilder som går att visa upp. (Eller kan jag det? Är det kanske till och med bättre att visa hur det ser ut "på riktigt"? Ni kan ju få helt fel bild av mig annars, hehe.)

I allafall, idag tänkte jag visa lite lampor som jag är väldigt nöjd med. Jag kan inget om stilar och epoker, bara att jag vill ha grejer som är lite gammaldags, inte för rustikt och inte för pråligt. För att det inte ska kosta skjortan försöker jag hitta grejer på loppisar och second hand, något som är en helt ny värld för mig. En ny värld, full med skräp, men även ett och annat fynd har det visat sig!

Den här lampan syns inte så bra på bilden, inte heller är den inhandlad på loppis - men billig var den, 139 kr på GeKås i Ullared. Foten är av någon slags metall med lite patina, eller vad det kan heta.

Den här lilla söta lampfoten köpte jag på Erikshjälpen i Malmö för 65 kr! Skärmen är köpt i Ullared, kanske 49 kr eller nåt. I Ullared finns förresten hur mycket lampskärmar som helst, till galet låga priser.

Här är en annan liten lampfot från Erikshjälpen i Malmö, 35 kr gav jag för den. Skärmen var lite dyrare, 149 kr, inköpt på Butik Thuleslund. Nästan exakt likadana skärmar finns i Ullared för typ en tredjedel, men det visste jag ju inte då... Krukan är köpt på Leander Pehrson i Veberöd för 119 kr. Ska ge mig ut på jakt efter någon ståtlig växt att ställa i den också, förstås.

Fin, fin golvlampa från Erikshjälpen i Åkarp, 150 kr. Skärmen är lite solkig på baksidan, men den går ju att byta ut, kanske åka till Ullared och fynda ;-)? (Jo, furuskänken väntar på att bli utbytt, och det röda ljuset står kvar sedan i julas...)

Den här foten kommer också från Erikshjälpen i Åkarp, 35 kr, tror jag. Den supersnygga skärmen är från Butik Thuleslund, kostade 193 kr.

5 kommentarer:

Renée sa...

Om man väljer vita juleljus ist f röda så märks det inte lika tydligt att man faktiskt inte tagit bort det sedan i julas ;-)

(....säger en som vet och har ett vit blockljus på en skänk som förmodligen kommer att stå kvar till nästa jul...)

Etta sa...

Snyggt! www.gamlalampor.se är också ett ställe att fynda på. Jag tror butiken ligger i Malmö vilket är lite närmare er än mig. Furu går alltid att måla, men den är ändå snygg som den är. Du har ganska många fönsterbräden att fylla, eller hur?

Krusmynta sa...

Hm, låter som om jag får göra en liten utflykt till Erikshjälpen i Åkarp - börjar bli sugen på att byta ut en del lampor hemma.

Annica sa...

Renée: Bra tänkt.. men nu är det ju snart jul igen :-)

Etta: Intressant adress, ska kollas in. Furu målas med fördel ;-), men just den här pjäsen ska nog få flytta på sig också.

Krusmynta: Erikshjälpen är toppen, finns ju lite här och var, men kolla öppettiderna innan du åker. Ett annat kul ställe är Sopstationen på Carlsgatan i Malmö.

Renée sa...

Lite inspiration?
http://badankor.blogspot.com/2009/08/pimpad-lampa-och-jorden-med-sladd.html