söndag 23 augusti 2009

Rönnbärsgelé



4 kommentarer:

Krusmynta sa...

ÅÅåh vad härligt det ser ut :)

tina sa...

ÅH! Jag klättrade i rönnbärsträd igår (för att plocka rönnbär att pynta bordet med). Jag ska nog klättra lite snart igen, och göra gelé! Jag har för mig att när jag hade sådana tankar förra året så läste jag att rönnbären ska vara frostnupna när man plockar till gelé. Sant eller myt? Hur mycket socker har du till en liter "rönnbärssaft"? Och visst är det äpplen med i kastrullen? Hälsningar Frågvis ;-)

Annica sa...

Tina: Jag använde ett recept i "Vår kokbok", där var det äpplen med (500 g äpplen till 1 kg rönnbär, kokas med 7,5 dl vatten). Sedan 9 dl socker per l avrunnen saft.

I receptet står det att rönnbären bör plockas innan de är övermogna (pektinhalten, kan man väl anta?), men att vildväxande rönnbär bör läggas i frysen 2-3 timmar först för att bli mindre kärva i smaken. Bär från sötrönn behövde inte frysas. Jag vet inte om det är sötrönn jag har, men eftersom det är två behändigt stora träd planterade på var sin sida om en rabatt i trädgården så tänkte jag att de nog inte räknas som "vildväxande", så jag hoppade över det där med frysningen, och resultatet blev helt ok!

tina sa...

Tusen tack! Jag ska nog upp i rönnbärsträden igen och prova ditt recept. Spännande! :-D