måndag 19 oktober 2009

Berusad högrev

Idag åt vi grytan på högrev med öl som jag lagade igår kväll. Vid avsmakningarna tyckte jag mest att buljongen smakade öl (inte så himla konstigt, eftersom den i princip bara bestod av öl..), och tänkte att det var ju trist, då kommer inte barnen att gilla den något vidare. Men sedan fick ju grytan stå i kyl över natten, och minsann om inte smakerna verkar ha mognat lite på något sätt, och buljongen smakade fortfarande lite av ölen, men mycket mjukare och rundare. Ännu mer förvånad blev jag när barnen åt som små hästar - 6-åringen tog om 3 gånger, det är väldigt ovanligt. Att middagen serverades en timme senare än vanligt, och föregicks av två timmar hockeyträning kan i och för sig ha med saken att göra. Men strunt samma, riktigt bra blev det, så här kommer receptet:

Ölkokt högrev med rotsaker
ca 6 port

900 g högrev
3 gula lökar
rejäl klick smör
1/2 dl tomatpure
2 burkar (á 33 cl) öl, ljus
2 msk dijonsenap (+ 1/2 - 1 msk om du vill piffa till smaken vid uppvärmning dagen efter)
2-3 msk kalvfond
6 morötter
6 persiljerötter
7-10 hela kryddpepparkorn
2 msk herbes de provence (torkad)
1 msk paprikapulver
salt
ev persilja

Skär ner högreven i mindre bitar (ca 5x5 cm), och skala och klyfta löken. Bryn lök och kött i smör i en stor gryta, men släng inte ner allt på en gång, då blir det ingen stekyta. När allt kött är brynt runtom och löken börjar mjukna, tillsätt tomatpure och låt bryna med någon minut. Häll sedan på ölen, och tillsätt senap och kalvfond. Lägg på ett lock och låt puttra på svag värme i minst 1,5 timme, gärna 2. Skala morötter och persiljerötter, dela dem i stora bitar, och lägg ner dem i grytan tillsammans med kryddor. Låt koka 30-40 minuter till, och smaka sedan av med salt om det behövs. Jag lät sedan grytan stå över natten, och tillsatte en klick senap till när den fick stå och småputtra medan jag kokade matvete att äta till. Barnen fick ris. Klippt persilja över blir både snyggt och gott, men absolut inte nödvändigt.

Det blev en del sås över, kanske 3-4 dl, men det hamnade i frysen för framtida användning, förmodligen i en sjömansbiff-look-a-like-variant.

Bild bidde det ingen, eftersom jag inte trodde att det här skulle bli något att blogga om...

2 kommentarer:

Renée sa...

Letade förgäves efter persiljerötter på ICA idag... Var 17 hittar man det tro...? Kan man ersätta dom med ngt annat?

Annica sa...

Jag hittade mina på Coop, färdigförpackade i Änglamarkspåse. Men ta palsternackor istället, det går absolut lika bra!