lördag 3 oktober 2009

Höstpyssel i köket

Ruskväder, och ingen som helst anledning att gå ut - då händer det grejer i Annicas kök! Inspirerad av det här receptet har jag lagat en snarlik variant av ett stycke fläskkarré i låg temperatur i 2,5 timme, jösses så gott det blev. Sedan har jag och 4-åringen (vi är "ensamma" hemma sedan i onsdags) mixat smoothie på fikon och nektariner, som började se tråkiga ut i kylen. Vi har också gjort egen rostad müsli på havre, dinkel, råg, linfrön, pumpafrön, solrosfrön, amarant-frön, psylliumfrön, rapsolja, honung, russin, hasselnötter, sötmandel, aprikoser och torkade vinbär. Sedan har vi och glassmaskinen fixat en apelsin- och ananas-sorbet som ska avnjutas imorgon kväll, när familjen är samlad igen. Men först ska vi på barnloppis och därefter knytkalas hos en av världens bästa kollegor och kompisar, därför ska jag göra en stor pumpapaj senare ikväll, om bara den där 4-åringen behagar somna snart. Han tycker att det är lite läskigt med störtregn mot fönstret när man ska sova. Inte så konstigt, faktiskt.

Är man van glassmakare så kan man läsa Bamse samtidigt som man har koll på maskinen.

3 kommentarer:

Renée sa...

Tack för karréreceptet! Ska provas!
Var är det barnloppis i morgon? (Ja, jag är barnloppismissbrukare...)

Annica sa...

Sorry Renée, jag såg inte din kommentar förrän nu. Loppisen var i V. Nöbbelöv. Jag köpte rollerblades till 6-åringen. Förmodligen är jag inte riktigt klok ;-)

Renée sa...

Ahaa! Ingen fara. Jag har egentligen vad jag behöver till pågarna och jag hade inte hunnit fara på loppis igår egentligen. Men som sagt; jag är lite barnloppisberoende och vill åtminstone ha koll på alla sådana, även om jag inte kan åka på alla ;-)

Rollerblades till 6-åringen! Du är säkert en poppis mamma ;-) Här är ganska hopplöst underlag för alla former av livsfarliga småhjulssaker (rullor, skateboards, etc) eftersom det är grusvägar och asfaltbrist här ute. Men skönt som att skylla på för oss föräldrar...