lördag 24 oktober 2009

Pastasås utan pasta

Idag har jag lagat en supersmarrig pastasås, men ätit den utan pasta. Inspirationen kommer från Smaskens-Annika, även om recepten inte är särskilt lika. Det blir ofta så - jag läser ett recept någonstans och får inspiration, men när jag väl ska laga det själv så kollar jag inte receptet igen, utan lagar något eget med utgångspunkt från den där bra idén. Då kan det bli såhär bra!


Köttfärsssås på fläskfärs med fänkål
ca 8 port

1 silverlök
1 fänkålsstånd
1 gul liten chilifrukt (eller annan chili förstås)
3 vitlöksklyftor
olivolja
4 sardellfiléer
1 kg fläskfärs
3 msk tomatpure
örtsalt
svartpeppar
2 dl creme fraiche
1 burk körsbärstomater
1/2 dl hackad persilja

Dela löken och skär den i smala skivor, strimla fänkål, chili och vitlök. Fräs i olivolja i en traktörpanna, på medeltemperatur tills grönsakerna mjuknar men utan att få färg. Hacka sardellerna och lägg i pannan, låt dem smälta. Tillsätt fläskfärsen och höj värmen, finfördela med träslev och låt steka tills den är genomstekt. Koka bort eventuell vätska. Blanda i tomatpure och låt den fräsa med någon minut. Krydda med örtsalt och svartpeppar. Tillsätt creme fraiche och tomater, och låt sedan såsen puttra under lock på svag värme i 20 minuter. Ta av locket mot slutet om den behöver bli tjockare. Blanda till sist i hackad persilja. Servera med pasta om du inte är kolhydratskyende, annars förslagsvis med stekt portabellosvamp, parmesan och oliver, som jag gjorde idag. Drick ett glas vitt vin till, och njut av att det är en hel dag kvar av helgen!

Inga kommentarer: