söndag 25 oktober 2009

Inbakade rester

Jag hatar att slänga mat. Eller rättare sagt - jag slänger aldrig mat. Det som är närmast att förfaras avgör vad som ska lagas, om det så är en klick gräddfil som håller på att gå ut i datum. Nu har vi haft ett stycke mesost i kylen ett par veckor, och trots att den inte verkar bli dålig så är det ändå uppenbart att det inte blev någon favorit på mackan för någon av oss i familjen. Då får man hitta på något annat med den istället. Baka bröd, till exempel. Mesosten är ganska söt, det är mycket laktos i den. Men för att vara säker på att jästen skulle bli riktigt glad så tillsatte jag även lite socker och valde ljust muscovado eftersom det har en kolaton som även finns i mesosten. Nötter är supergott i bröd, och gör det dessutom nyttigare. Jag brukar mala dem för att barnen inte ska behöva fundera över märkliga bitar i mackan...

Dinkelbröd med mesost

1/3 pkt jäst
5 dl kallt vatten
1,5 msk ljust muscovadosocker
1 dl malda hasselnötter
2 dl dinkelflingor
5 dl dinkelmjöl, fullkorn
5 dl vetemjöl special
70 g riven mesost
1/2 msk salt

Blanda ut jästen med vatten, och tillsätt socker, nötter, dinkelflingor, mjöl och ost. Kör på medelhastighet i assistent i ca 10 min, häll i saltet och kör några minuter till, tills degen bildar en boll. Låt jäsa i 2-3 timmar. Tag upp degen på mjölat bakbord, vik ihop den ett par gånger, och forma sedan två limpor och lägg på en plåt för att jäsa ytterligare 30 minuter. Snitta ytan, och ställ sedan in bröden i 250 grader. Sänk genast värmen till 200 grader, och grädda ca 30 minuter.



Jag har förresten bakat på fler rester i helgen. Idag åt vi soppa till lunch, och till den bakade jag långpannerutor med en klick vardera av tahini och jordnötssmör i. Kylskåpstömning i degen, helt enkelt.

3 kommentarer:

Renée sa...

Men ååå... det här får ju t.o.m en hard core-LCHFare som jag att bli sugen på en macka! Min mamma brukar också återanvända rester och gärna i brödet. Själv kände jag mig jätteduktig senast jag bakade bullar till barnen och använde en massa "slattar" av olika mjölsorter som låg och skramlade i skafferiet, plus en klick creme fraiche som behövde användas upp. Men det här lät mkt godare! Och nötter.... mmmm!

Anonym sa...

Ååh jag håller med Renée, jag är visserligen inte så långvarig och trogen LCHF-are som hon, men just nu gäller ju nolltolerans för mig. Och så lägger du ut nåt sån't här.... Oj vad det verkade gott!

Hittar man mesost i vanliga affärer?

Annica sa...

Hoppsan, förlåt då ;-)! Jo, mesost finns i vanliga affärer. Gott i renskavspanna också, kolla här: http://mimmismat.wordpress.com/2008/11/23/renskavspanna-med-mesost/

Funkar förmodligen bra i sötare bakverk också, men det behöver vi ju inte fundera närmare över.. Chokladtryfflar förresten. Med nötter. Japp.