söndag 10 augusti 2008

Annica GI-tipsar

Ni vet, jag käkar ju ganska GI-inriktat, även om det har letat sig in en hel del paj och marmelad här på bloggen, vilket skulle kunna tolkas som om jag är en riktig sockergris egentligen. Det är jag faktiskt inte, och även om jag flera gånger har tänkt skriva några rader om GI-kostens förträfflighet, så har alltid Jante suttit där på min axel och sagt att jag icke skall förhäva mig. Ikväll har jag låst in Jante en stund, och är istället styrkt av såväl ett par glas rödvin som en diskussion med ett par goda vänner som ville bli av med några kilo var. Diskussionen blev förvisso kort, eftersom allt annat verkar vara en omöjlighet i sällskap med våra sammanlagt fem barn... Icke desto mindre insåg jag att jag har en del erfarenhet att dela med mig av. Jag har faktiskt medelst enbart kostomläggning och nada motion gått ner ca 10 kg sedan i vårvintras, och det är jag inte så lite nöjd med!

Således följer här några tips som har funkat för mig. Kanske fyller jag på med fler framöver, då rödvinet kan göra mig en aning glömsk ;-)!

* Var skeptisk mot bröd. Det är för mig en gåta (eftersom jag inte har orkat läsa på) att knäckebröd har GI 100. Men OK, inget mer knäckebröd då. Bröd skall vara grovt, bakat helst på surdeg och innehålla hela korn. Jag har länge haft en ambition att behärska surdegsbakning, men ännu har jag inte ens försökt. Suveränt bra bröd som uppfyller GI-kraven finns att köpa från Röstånga Mölla via Mossagården. Eller så köper jag riktigt grovt bröd med hela kärnor i vanliga matbutiker. Osötat, givetvis.

* Frukosten ska enligt GI-renläriga bestå av ägg och bacon, typ. Jag finner det svårt att styra över mitt eget frukostintag, då jag alltsomoftast inte lyckas släpa mig upp ur sängen förrän frukosten redan står på bordet. Lyckligtvis är jag utrustad med en make som är väldigt mycket mer morgonpigg än jag, som alltså fixar ovan nämnda frukost. Ovan nämnda make är, till skillnad från mig själv, uppvuxen på havregrynsgröt, vilket han mycket framgångsrikt har implementerat i nuvarande hushåll. Havregrynsgröt har, såvitt jag förstår, inte fantastiskt GI-värde, ännu sämre ligger vårt hemlagade äppelmos till; icke desto mindre är det just detta som står på frukostbordet i stort sett dagligen. Och jag har gått ner i vikt ändå. Ibland äter vi fil till frukost. Fil har schysst GI-värde, givetvis ska den ätas utan socker. Fil är också bättre än yoghurt. Självklart är det de naturella varianterna jag menar, fruktvarianterna är för söta för att platsa i en GI-meny. En macka brukar det också bli, med bröd enligt kraven i ovanstående punkt. Proteinpålägg, typ skinka eller kalkon. Ibland ost och marmelad, eftersom jag gör så god marmelad ;-)

* Lunch då? Här har jag nog gjort störst förändringar, jämfört med mina tidigare kostvanor. Normalt sett intar jag ju lunchen i form av lunchlåda på jobbet, men de senaste sex veckorna har jag haft semester och ätit hemma. Tidigare hemmaluncher har bestått antingen av fil, müsli och 2-3 mackor, eller makaroner och färdiga köttbullar. Numera är lunchen ofta äggbaserad. Kokta ägg på macka (bra bröd då alltså), ofta även med inlagd sill (förmodligen alldeles för mycket socker, men jag äter det ändå), stekta ägg med bacon och vita bönor i tomatsås, eller omelett. Omeletten kan innehålla kokt potatis om sådan finns över sedan föregående dag, märkligt nog har kokt potatis lägre GI-värde om den fått kallna. Räkor är också poppis på omeletten tycker barnen. Sallad kan det också bli till lunch (vi har ju välsignade mängder i trädgården), då med kokta bönor på burk (superkonserver verkligen), eller Zetas burk med blandade bönor och matvete. Kokta ägg kan också hamna i salladen. Vilket som helst av ovanstående lunchalternativ kan kompletteras med avocado.

* Överhuvudtaget är ju grejen med GI att man ska minska andelen kolhydrater i kosten, eller åtminstone byta ut sämre alternativ mot bättre. Således har jag såväl slopat vit pasta och vitt ris till förmån för fullkornsvarianterna, som minskat radikalt på portionsstorleken. Det är ändå inte kolhydratdelen av måltiden som man håller sig mätt på, utan proteinet och fettet. Ofta skippar jag pastan och riset helt på min tallrik, men lagar det till barnen (och maken, om han vill ha). Jag kan varmt rekommendera rött råris (jag hittade det i hälsokostaffären, Life) eller helt dinkelvete istället för ris. Smakar såväl mer som bättre, och innehåller såväl långsammare kolhydrater som multipelt mycket mer näringsämnen. Men ät inga jätteportioner.

* Bulgur är bra, quinoa ännu bättre. Men inga jätteportioner här heller.

* Ät kött, och fisk, gärna fet fisk! Fryst makrill är fantastisk, och lax förstås. Men håll koll på WWF's fisklista, så du inte bidrar till utfiskning av hotade arter! (Det har förstås inget med GI att göra, men är icke desto mindre viktigt.) Makrill i tomatsås är super att ha hemma för att snabbfixa en bra måltid.

* Massor med grönsaker. De som har växt ovan jord har tydligen bättre GI-värde än rotfrukter, men även rotfrukter är OK om de äts råa. Fast nu är jag ju av uppfattningen att man inte ska avstå helt av något som man tycker är gott, så jag kommer att fortsätta att äta ugnsbakade rotfrukter, men kanske inte i megamängder. Alla kålsorter är bra, toppen för mig som redan gillar dem skarpt.

* Fett är inte farligt. Man kan använda vispgrädde, smör och fet creme fraiche, och ändå gå ner i vikt. Sug på den, viktväktarna!

* Räddningsplankan för alla måltider som ser ut att inte kunna mätta ordentligt är att ha kokta gröna linser, gärna puy-linser, i kylen. De har en förmåga att passa ihop med allt, och bara några skedar till maten ger mättnadsgaranti. Avocado är också toppen.

* När du är hungrig eller sugen mellan målen - nötter! En näve räcker, och mättnadskänslan infinner sig. Osaltade nötter är förstås nyttigast, jag gillar cashewnötter bäst, men har också ofta sötmandel och pistagenötter hemma. Oftast säljs nötterna i små påsar till höga priser, ibland är de dessutom härskna och tråkiga. Jag handlar ofta naturella nötter i lösvikt på Tasty House, de har helt OK kvalite, och bra priser. Dessutom behöver man ju som sagt inte äta några stora mängder. Nötter är dessutom optimala att alltid ha med sig i handväskan och ta till vid blodsockerfall. Mycket bättre än att köpa något onyttigt på Pressbyrån under shoppingturen.

* Ha alltid hemma: kikärter och olika bönor på burk, makrill i tomatsås, tonfisk på burk (om jag nu vågar skriva det efter att ha länkat till fiskguiden..), avocado (köp dem stenhårda, förvara i rumstemperatur, ät den dagen de är perfekt mogna, det kommer ändå inte att bli alla på samma dag), quinoa, frysta grönsaker, linser. Då finns alltid något att äta som går snabbt att fixa. Bönor i senapsvinägrett är suveränt gott!

* Mörk choklad. Gott och godkänt. And I love.

Nähäpp, nu får det vara slut på präktighetspredikandet för ikväll. Imorgon ska jag jobba. Bäst att gå och packa sig en bra lunchlåda!

3 kommentarer:

Renée sa...

Tjena tjejen!
Grattis till att du hittat en bra och långsiktig kosthållning och till alla tappade kilon!

Vill själv bara tipsa om en superbra och lärorik blogg där man kan lära sig ännu mer; http://www.kostdoktorn.se/ som skrivs av en läkare som insett att de kostråd som gällt fram tills nu (och som många krampaktigt håller fast vid - Rössner m.fl), dvs fettsnålt och kolhydratrikt inte funkar utan tvärtom ökar ohälsan bland folk.

Kostdoktorn tillhör visserligen dom som menar att kolhydrater bör ätas så lite av som möjligt, även de sk "långsamma" (kolhydrater är alltid kolhydrater. Oavsett "hastighet" höjer dom ju blodsockret), men det är ju inte så långt från GI.

krusmynta sa...

Nämen 10 kilo?! Grattis som f-n :)

Nu gav du mig inspiration att ta tag i mina sista tre, som nog tyvärr blivit fyra nu :-(

Kram

Annica sa...

Renée: Tack för tipset! Jag har hört talas om kostdoktorn.se, men aldrig kollat in den på riktigt.

Krusmynta: Jo, faktiskt 10 kg, åtminstone på ett ungefär. Jag har ingen koll på den exakta "startvikten", men än att det var typ 10 kg mer än nu. Det märkliga är att det har gått så himla lätt, det känns inte som om jag har försakat någonting.