söndag 31 augusti 2008

Broccoli

I år odlar jag broccoli i två olika odlingslådor, varav en ligger bredvid växthuset, en bit ifrån de andra odlingslådorna. Båda lådorna klädde jag in ordentligt med fiberduk, och i båda lådorna gick det små hål i fiberduken efter ett tag. Plantorna växte ordentligt, och jag lyfte inte särskilt ofta på duken, man kunde ju liksom se rakt igenom att de växte bra. För ett par dagar sedan såg jag att det hade börjat bli dags att skörda i den lådan som var närmast växthuset. Jag noterade också att det fanns en del larver på bladen i den andra lådan, och tänkte väl att jag skulle ta och plocka bort dem så fort jag fick tid. Idag lyfte jag på duken till lådan där jag hade sett larver, och fann detta:


Skelett. Hoppsan. Jag lovar, för max tre dagar sedan fanns det stora frodiga blad här. Tur att jag hade en låda till. Den ser ut så här, inte en enda larv, dock har jag plockat ett par sniglar här. Men broccolin är kvar.


Inga kommentarer: