onsdag 17 september 2008

Päron, popcorn och hockey

Sisådär, idag blev frysen ett fiskblock fattigare! Sedan tänkte jag ge mig på skafferiet också, där finns ju en massa halvanvända påsar av diverse torrfoder. Jag har gjort egen müsli med en massa frön och nötter, rostat i ugnen med honung och rybsoljan som jag köpte på ekorundan förra helgen. Nu står den och svalnar, och sedan ska jag blanda i torkad frukt och hackad mörk choklad. Yum. Fast det förstås, jag blir ju inte direkt av med alla de där påsarna, jag har ju bara hällt ihop dem... Eller så blir müslin så god att den går åt innan flytten. På fruktfatet låg några ledsna päron. Jag har väldigt svårt för att slänga mat, även frukt som fått bruna fläckar, så jag skar bort alla fula delar och pressade resten genom vitlökspressen. Eftersom päronen var väääldigt mogna, så blev det ju alltså rätt såsigt, totalt drygt 2 dl pärongojs. Jag bakade muffins på gojset, bytte bara ut mjölken i ett recept mot pärongojs, och kryddade på lite med vaniljsocker och kardemumma. Det blev över förväntan faktiskt, riktigt goda med fin päronsmak. Och mer skafferitömning förresten, jag "hittade" en påse popcorn, som egentligen legat mitt framför näsan på mig hur länge som helst utan att jag sett den. Jag poppade en gryta till barnen, de blev helt saliga. Jag visste faktiskt inte att de gillade popcorn så mycket! Själv tyckte jag att de var sega och smaklösa, men vi gillar inte alltid samma saker jag och killarna... popcornen serverades till hockey på tv...

Inga kommentarer: